تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا ماشین شیشه دارد؟ چرا تمام قسمت‌های ماشین مثل در و کاپوت و… نیست؟ شیشه‌های ماشین کاربردهای خاصی برای خودشان دارند اما وجود آن‌ها همیشه خوشایند نیست. مثلاً در شهرهای جنوبی که نور آفتاب شدید است، وجود شیشه‌ها اذیت کننده بوده و دل‌نشین نیست. شما هم به فکر دودی کردن شیشه ماشین هستید؟ راستی میدانید که درصد مجاز شیشه دودی خودرو چقدر است؟ اگر جوابتان منفی است، ادامه این مطالب از مجله کینگ اسپرت برای شما مناسب خواهد بود.

درصد مجاز شیشه دودی خودرو چقدر است

اصلاً چرا شیشه دودی؟

خوب همین ابتدا این سؤال را جواب بدهیم که شیشه دودی چه مزیتی نسبت به شیشه معمولی دارد. قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که دودی کردن شیشه ماشین هم، مانند بسیاری از چیزهای دیگر سلیقه‌ای است. گاهی یک نفر این کار را دوست دارد و انجام می‌دهد و دیگری علاقه خاصی به این کار ندارد.

  • فضای خنک‌تر

ازآنجایی‌که شیشه‌های دودی اجازه نمی‌دهند نور آفتاب وارد ماشین شود پس، فضای داخلی ماشین خنک‌تر از حالت عادی خواهد بود.

  • از اشعه UV دوری کن

اشعه UV همانی است که باعث سرطان پوست می‌شود و ما با ضد آفتاب به دنبال راهی برای محافظت از آن هستیم. با دودی کردن شیشه‌های ماشین هم از این اشعه خطرناک دور خواهید بود.

  • شیشه را ضد خش کن

خوب باید بگوییم که شما با دودی کردن شیشه ماشین درواقع آن را ضد خش هم می‌کنید.

  • حریم شخصی داشته باش

با دودی کردن شیشه‌های ماشین دیگر کسی از بیرون خودرو نمی‌تواند شما را ببیند و راحت خواهید بود.

حتما بخوانید: چه چیزی باعث خورندگی رنگ خودرو میشود؟

با توجه به این مزیت‌ها احتمالاً شما هم به فکر افتادید که شیشه ماشینتان را دودی کنید، شما میدانید که درصد مجاز شیشه دودی خودرو باید چقدر باشد؟ خوب نگران نباشید این موضوع را برایتان شرح می‌دهیم.

درصد مجاز شیشه دودی خودرو باید چقدر باشد؟

این همان سؤال مهمی است که بسیاری به دلیل عدم اطلاع از آن، قید دودی کردن شیشه ماشین را می‌زنند. عده‌ای تصور می‌کنند که دودی کردن شیشه ماشین کلاً ممنوع است. باید بگوییم که دودی کردن شیشه ماشین نباید دید راننده را کاهش بدهند. به همین دلیل ماشین‌هایی که شیشه آن‌ها درصد بالایی از دودی را دارند، توقیف می‌شوند.

اگر می‌خواهید شیشه ماشینتان را دودی کنید، دودی بین 35 درصد تا 40 درصد، سقف انتخابی شما خواهد بود. بیشتر از این ماشین شما توقیف می‌شود. البته دقت کنید که کمتر از این مقدار هم تأثیر چندانی ندارد، ازاین‌رو پیشنهاد ما به شما همین مقدار بین 35 درصد تا 40 درصد است.

درصد مجاز شیشه دودی خودرو باید چقدر باشد

چطور می‌توان شیشه خودرو را دودی کرد؟

بعدازآنکه درصد مجاز شیشه دودی خودرو را دانستید و درصد موردنظر خودتان را انتخاب کردید، حالا باید دست‌به‌کار شوید. شما برای داشتن شیشه‌های دودی دو روش پیشرو خواهید داشت. روش اول این است که از همان ابتدا ماشینی با شیشه دودی را بخرید.

یعنی ماشین در کارخانه تولید شده، شیشه‌هایش دودی می‌شود و به شما تحویل داده خواهد شد. حالا این موضوع پیش می‌آید که اگر ماشین صفر کیلومتر نخریدیم، باید چه کار کنم؟ خوب در این حالت می‌توانید از برچسب‌های مخصوص استفاده کنید.

دودی کردن شیشه ماشین به این صورت است که برچسب‌هایی مخصوص بر روی شیشه ماشین چسبانده می‌شود. این برچسب‌ها را بعد از مدتی میتوانید جدا کنید و بازهم از همان شیشه‌های معمولی خودرو استفاده کنید. لازم به ذکر است که چسباندن این برچسب‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد.

ازاین‌رو تصور نکنید که خودتان به‌تنهایی میتوانید این برچسب‌ها را بخرید و روی شیشه‌های ماشین بچسبانید. روش‌های مختلفی هم برای چسباندن این برچسب‌ها وجود دارد. اینکه هر برچسبی با کدام روش باید چسبانده شود، موضوع مهمی است که توسط کارشناس مشخص می‌شود.

حتما بخوانید: مزایا و معایب رینگ بزرگتر خودرو چیست؟

هزینه دودی کردن شیشه خودرو

این سؤال برای شما هم وجود دارد که آیا درصد مجاز شیشه دودی خودرو بر روی هزینه آن هم تأثیر دارد یا خیر؟ خوب باید بگوییم که درصد دودی کردن به‌طور مستقیم تأثیری روی هزینه‌ها ندارد اما عوامل دیگری هستند که بر روی قیمت تأثیر می‌گذارد.

مثلاً هزینه خرید چراغ یک پژو 206 با قیمت چراغ یک ماکسیما برابر است؟ طبیعتاً خیر! خوب اولین عاملی که بر روی قیمت دودی کردن شیشه هم تأثیر می‌گذارد، مدل ماشین است. کیفیت برچسبی که انتخاب می‌کنید هم عامل دیگری است که بر روی قیمت تأثیر بسیاری دارد. طبیعتاً هرچه کیفیت بالاتری بخواهید، باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

نشکن و ضد خش بودن برچسب هم از عوامل مهم دیگری هستند که هم باید به آن‌ها توجه داشته باشید و هم بر روی قیمت تأثیر می‌گذارند. پیشنهاد ما این است که از برچسب‌های نشکن و ضد خش استفاده کنید، در این صورت دیگر خیالتان راحت است که شیشه ماشین آسیب نمی‌بیند.

دودی کردن شیشه خودرو

بعضی از برچسب‌های دودی شیشه ماشین، قابلیت UV دارند و بعضی هم خیر! مسلماً برچسب‌هایی که چنین قابلیتی دارند، دارای قیمت بالاتری هم هستند اما برای محافظت از خودتان و عزیزانتان پیشنهاد ما استفاده از چنین برچسب‌هایی است.

به یاد دارید که گفتیم روش‌های مختلفی برای چسباندن این برچسب‌ها وجود دارد؟ خوب هر روشی، هزینه متفاوتی با دیگری دارد. پیشنهاد ما این است که انتخاب روش مناسب را به عهده کارشناس مربوطه بگذارید تا خودش متناسب با ماشین شما و برچسبی که انتخاب می‌کنید، یک روش مناسب را برایتان انجام دهد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از جوانان به دودی کردن شیشه ماشین علاقه خاصی دارند اما از توقیف شدن ماشینشان می‌ترسند. ما در این مطلب علاوه بر توضیح در مورد مزیت‌ها و هزینه‌های انجام این کار، درصد مجاز شیشه دودی خودرو را هم گفتیم که بین 35 درصد تا 40 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *