گاهی فرمان ماشین سفت و سخت است و به‌راحتی نمی‌توان آن را به جهت دلخواه چرخاند. می‌دانید که این مسئله می‌توان سبب بروز تصادف و صانحه رانندگی شود پس بهتر است برای رفع سفتی فرمان اقدام کرد. ابتدا باید با دلایل سفتی فرمان آشنا شوید تا بتوانید با رفع آن‌ها، فرمان نرم و روانی داشته باشید. در این مقاله با هم یاد می‌گیریم که چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم.

چرا نرم بودن فرمان ماشین مهم است

چرا نرم بودن فرمان ماشین مهم است؟

یکی از بخش‌های اصلی خودرو، فرمان است که وظیفه هدایت و تعیین مسیر رانندگی را به‌عهده دارد. وجود هرگونه مشکلی در آن، مثل هرزگردی، سفتی، عدم اتصال و… می‌تواند منجر به اتفاقی برگشت‌ناپذیر شود. شاید فکر کنید که این مشکلات همیشه در همین حد باقی مانده و بدتر نمی‌شود اما واقعیت این‌گونه نیست؛ خودرویی را درنظر بگیرید که با سرعت استاندارد در حال عبور از یک پیچ است و در همان حال ماشینی از سمت مخالف می‌آید، فرمان به‌درستی کار نمی‌کند و به مسیر مخالف وارد می‌شود و حادثه رخ می‌دهد. بنابراین هیچ‌گانه مشکلی که می‌تواند جان شما را تهدید کند، کوچک نشمرید و برای رفع آن اقدام نمایید.

دلایل سفتی فرمان ماشین

ماشین‌های امروزی از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند چون نرم‌تر و روان‌تر بوده و استفاده از آن راحت‌تر است اما گاهی نقص در سیستم هیدرولیک می‌تواند سبب سفتی فرمان شده و روان بودن آن را از بین ببرد. در ادامه با دلایل سفتی فرمان آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که با رفع هر مشکل، چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم:

استفاده از رینگ و لاستیک نامناسب و کم بودن باد لاستیک

شاید فکر کنید که ارتباطی بین باد لاستیک و سفتی فرمان وجود ندارد اما کاهش باد لاستیک سبب سخت‌تر شدن فرمان‌پذیری ماشین می‌شود که نتیجه آن، سفتی فرمان خواهد بود. اگر می‌خواهید تاثیر کم بودن باد را خوب متوجه شوید، حرکت با خودروی پنچر را تجربه کنید.

» پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب رینگ بزرگتر خودرو چیست؟

لاستیک و رینگ نامناسب نیز در سفت‌تر شدن فرمان نقش دارند؛ برای مثال، لاستیک زمستانی آج‌های بیشتری نسبت به لاستیک عادی دارد تا در شرایط برفی، اصطکاک مناسب را با سطح داشته و روی جاده لیز نخورد. این لاستیک برای روزهای تابستانی با ایجاد اصطکاک بیشتر، سبب کاهش فرمان‌پذیری ماشین خواهد شد.

دلایل سفتی فرمان ماشین

بنابراین در این بخش یاد گرفتیم که در جواب سوال چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟ باید همیشه باد لاستیک را تنظیم کنیم و از لاستیک مناسب استفاده نماییم.

شل شدن تسمه هیدرولیک ( کمربند مارپیچ فرمان) و فرسودگی آن

تسمه هیدرولیک (سرپانتین) کار انتقال نیرو از موتور به پمپ هیدرولیک را انجام می‌دهد. اگر این قطعه شل باشد، در گذر زمان فرسوده می‌شود و در نهایت، ممکن است پاره شود. نتیجه آن، نرسیدن نیرو به پمپ و سفتی فرمان است.

بنابراین چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟ تسمه هیدرولیک را هر چندمدت یک‌بار بررسی کنید و درصورت مشاهده هر گونه ترک، خراش، ساییدگی یا پارگی، آن را تعویض نمایید.

استفاده از روغن هیدرولیک نامناسب

جالب است بدانید که جنس روغن نیز در سفتی فرمان و حفظ سلامت آن تاثیر دارد. معمولا روغن‌های مرغوب را در زمان طولانی‌تری تعویض می‌کنند اما توصیه می‌شود که درنهایت هر دو سال یک‌بار تعویض شود زیرا روغن در گذر زمان با جذب آلودگی غلیظ شده و حرکت فرمان را سخت‌تر می‌کند؛ پس راهکاری برای نرم کردن فرمان ماشین، تعویض روغن هیدرولیک آن است.

نشتی یا کمبود روغن هیدرولیک فرمان

رایج‌ترین دلیل سفتی فرمان هیدرولیک، نشتی روغن و کمبود آن است. معمولا نشتی در بخش تحت شلنگ تحت فشار ایجاد می‌شود که نشانه آن، شنیدن صدای جیغ هنگام چرخاندن فرمان است، البته می‌تواند خود را با تمایل فرمان به یک جهت نشان دهد.

بنابراین چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟ باید محل نشتی را پیدا کرده و آن را برطرف کنیم اما با پرکردن روغن هیدرولیک می‌توانیم مشکل را به صورت موقت برطرف کرده و رفع آن را به آینده موکول نماییم.

خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک وظیفه انتقال روغن را برای روان کردن فرمان برعهده دارد. در گذر زمان و استفاده بسیار از خودرو، این قطعه فرسوده شده و توان سابق را ندارد. نشانه خرابی آن، صدای زیر و مشابه جیغ است که هنگام چرخش فرمان به گوش می‌رسد. اگر تمایل به تعویض این قطعه داشتید، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

وجود مشکل در جعبه فرمان

جعبه فرمان یکی از بخش‌هایی است که در معرض آلودگی و تغییرات دما قرار دارد؛ نتیجه آن ممکن است خراب شدن سینی‌های این بخش و قطعات داخلی آن باشد. اگر جعبه فرمان مشکل داشته باشد سبب سفت شدن فرمان در هنگام صبح و سرد بودن ماشین می‌شود. این مشکل می‌تواند در ماشین‌هایی با کارکرد بیش از 10 هزار کیلومتر دیده شود.

وجود هوا در سیستم فرمان

اگر فرمان ماشین شما سخت می‌چرخد، ممکن است در سیستم فرمان هوا وجود داشته باشد که برای رفع آن، باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. گاهی در این حالت تعویض روغن ضروری است.

چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم

چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟

اگر فرمان ماشین شما سفت بود؛ اولین کار بررسی سلامت تسمه هیدرولیک ماشین است سپس چک کردن سطح روغن فرمان بوده و به دنبال آن، صحت عملکرد پمپ هیدرولیک باید بررسی شود. باید از روغن فرمان مناسب و باکیفیت استفاده کنید. باد لاستیک را بررسی کرده و از نبود پنچری سنگین آن مطمئن شوید. شما می‌توانید این بخش‌ها را خودتان بررسی کرده و درصورت وجود مشکل در هر کدام، اقدام به رفع آن نمایید.

اما اگر مشکلی در این بخش‌ها وجود نداشت، به یک مکانیک مراجعه کنید تا نقص احتمالی در بخش‌های پمپ، شیر هیدرولیک، جعبه فرمان، جک دو طرفه و… را بررسی کند.

» پیشنهاد مطالعه: نحوه بستن قفل فرمان | آموزش نصب قفل فرمان خودرو

می‌دانید که کیفیت جاده در کشور ما پایین است و این موضوع سبب ایجاد مشکل در جلوبندی ماشین می‌شود. مشکل جلوبندی نیز در سیستم فرمان نقش دارد پس بهتر است در مرحله اول، مشکل جلوبندی ماشین را رفع کنید. سپس بقیه مراحل بالا را طی نمایید.

اگر ماشین شما فرمان هیدرولیک ندارد، چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؟ می‌توان برای آن سیستم هیدرولیک نصب کرد یا با هزینه کمتر و اندکی بهبود در سیستم فرمان، اقدام به استفاده از بلبرینگ روی سرکمک‌های جلو نمود.

ما سعی کردیم تا به شما یاد دهیم که چگونه فرمان ماشین را نرم کنیم؛ اگر سوالی در ذهن خود دارید که به جواب آن نرسیده‌اید، از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *