در این مقاله می خواهیم بدانیم که شمع خودرو چیست و چگونه کار می کند و چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود. توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه تیم تحریریه‌ی کینگ اسپرت باشید!

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم و علائم خرابی شمع خودرو چیست

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم و علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

یک خودرو از قطعات زیادی ساخته شده است که هر قطعه برای خود دارای اجزایی می باشد. این قطعات به مرور زمان و با کارکرد خودرو فرسوده می شوند و نیاز به تعمیر دارند و یا در صورت نیاز باید تعویض شوند. یکی از این قطعات تشکیل دهنده برای خودرو که خیلی مهم می باشد موتور خودرو است. موتور خودرو خود از چندین قطعه در کنار هم ساخته شده است. شمع خودرو یکی از قطعات موتور خودرو است. در این مقاله می خواهیم بدانیم که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود.

حتما بخوانید: ریمپ خودرو یا ریمپ ایسیو (Remap ECU) چیست؟

آشنایی با شمع خودرو

شمع خودرو بالای سرسیلندر قرار دارد و پلاتین و الکترود شمع اتومبیل با آن مستقیما برخورد می کنند. به دلیل عملکرد جرقه زنی که در قسمت شمع رخ می دهد این قطعه کوچک آلوده و کثیف می شود.

در صورت کثیفی، قدرت جرقه زنی شمع خودرو کاهش می یابد. با بروز چنین ایرادی، خودرو دچار مشکل شده و سطح سوخت مصرفی خودرو بالا می رود و همچنین کارکرد خودرو با مشکل مواجه می گردد.

رسیدگی دوره ای و همچنین تمیز کردن کثیفی های شمع خودرو می تواند عمر قطعه را افزایش و سطح عملکردی آن را بهبود بخشد. با این حال از آنجایی که این قطعه کوچک در قسمت موتور خودرو قرار دارد، بهترین کار این است که در فواصل زمانی مشخص تعویض گردد.

آشنایی با شمع خودرو

این قطعه در خودرو انواع مختلف دارد که عبارتند از:

  • مدل ایریدیومی
  • نوع سرد
  • مدل گرم
  • نوع پلاتینیومی
  • نوع نیکلی
  • چند الکترودی

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم تا آسیبی به خودرو وارد نشود؟

برخی از ایراداتی که در ماشین بروز می کند، این را به ما می گوید که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم. گاهی پیش می آید که خودرو عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد و ما باید آن مشکل را بیابیم.

حتما بخوانید: تاثیر اگزوز در شتاب خودرو

شمع خودرو یکی از قطعات کوچک اما مهم در خودرو می باشد که ارتباط نزدیک و موثری با موتور خودرو دارد. این قطعه مصرفی با گذر زمان نیاز دارد که تعویض شود تا خللی در کار خودرو پیش نیاید. اما گاهی با پیش آمدن برخی علائم و نشانه ها، پیش از آنکه موعد تعویض قطعه برسد، مجبور به عوض کردن آن می شویم.

دلیل تعویض شمع اتومبیل چیست؟

یکی از اجزای شمع خودرو الکترود نام دارد. این الکترود ها به مرور و با کارکرد اتومبیل دچار فرسودگی شده و در واقع از کارایی آن کاسته می شود. آنچه که جرقه زدن شمع خودرو را با مشکل مواجه می کند وجود آلودگی ها است. این آلودگی های ایجاد شده به دلیل احتراق بنزین و اکسیژن و نشست آن بر روی الکترود‌ها بوجود می آید. به همین دلیل تعویض شمع خودرو در بازه های زمانی معین ضروری است.

بروز دلایل و نشانه هایی به ما می گوید که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم

بروز دلایل و نشانه هایی به ما می گوید که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم. این نشانه ها شامل موارد ذیل می شود:

مشکل در جرقه زدن: یکی از قسمت های شمع، عایق است که از جنس چینی می باشد. در برخی مواقع این عایق ترک خوردگی پیدا می کند و مانع از جرقه خوردن شمع می شود.

روشن نشدن خودرو: هر چند روشن نشدن خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما گاهی این مشکل به شمع خودرو بر می گردد. در واقع اگر ماشین برق دارد، چراغ ها و غیره روشن می شوند اما استارت نمی خورد این اشکال به شمع مربوط می شود.

مصرف سوخت بالا: یکی از دلایل قطعی که می توان گفت شمع اتومبیل معیوب شده، مصرف غیر معمول سوخت است. در چنین مواقعی مصرف سوخت ۳۰ درصد بیشتر از زمان عادی می باشد.

عدم روان بودن خودرو: گاهی پیش می آید که خودرو ما حرکت روانی ندارد و یا در زمان ایست خودرو و پارک کردن، صدایی از خودرو می آید. در برخی مواقع این مشکل ناشی از ایراد در شمع خودرو است.

حتما بخوانید: تقویت شاسی ماشین چرا و چگونه انجام می‌شود؟

بروز مشکل شتاب گیری: شتاب گیری خودرو ارتباط مستقیم با کیفیت و چگونگی کارکرد شمع خودرو دارد. اگر این قطعه به خوبی کار نکند گاز دادن به ماشین نیز با مشکل مواجه خواهد بود و باید در اسرع وقت تعویض گردد.

سخن آخر

با توجه به آنچه که گفته شد با مهمترین دلایل بروز مشکل در شمع اتومبیل آشنا شدیم. دانستیم که چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم. تا بدین واسطه عمر و کیفیت کارکرد اتومبیل خود را به خوبی تنظیم و بالا ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *