از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است و چه عواملی سبب معیوب شدن آن می شود؟ خودرو بدون ترمز را تصور کنید چه اتفاقی می افتد؟ بله ترمز خودرو یکی از مهمترین و اساسی ترین جزء در یک خودرو می باشد. ترمز موجود در یک خودرو به دو صورت است؛ ترمز پدالی و دستی. اگر این سیستم مهم در اتومبیل به درستی کار نکند فاجعه بار خواهد بود. اما از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟ چگونه باید آن را تعمیر کرد و چه راه کار هایی وجود دارد که تا حد امکان از خرابی آن جلوگیری نماییم؟ در ادامه همراه کینگ اسپرت باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم!

حتما بخوانید: مزایا و معایب رینگ بزرگتر خودرو چیست؟

خیلی واضح است که برای توقف خودرو در هر شرایطی به ترمز نیاز می باشد. بنابراین عملکرد صحیح آن شرط اول برای رانندگی می باشد. ترمز دستی، زمانی که اتومبیل متوقف است و حرکتی ندارد نقش مهمی دارد و مانع از حرکت خودرو شده و یک نگهدارنده قوی می باشد. ترمز دستی به نام های ترمز ثانویه و یا ترمز پارک نیز شناخته می شود.

از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است و چه عواملی سبب معیوب شدن آن می شود

بررسی انواع ترمز دستی

ترمز دستی به سه مدل در خودرو ها می باشد؛ اهرمی، دکمه ای و به صورت پدال که نوع اهرمی عمومیت بیشتری دارد. این ترمز در قسمت پشتی دنده تعبیه شده است تا راننده به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. گاهی پیش می آید که این وسیله کوچک اما مهم در خودرو ایراداتی پیدا می کند و نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد.

درست است که ترمز اصلی در خودرو وجود دارد اما وجود ترمز دستی برای بالا بردن اطمینان و ایمنی بیشتر خودرو مورد استفاده می باشد. ولی بعضا شاهد استفاده نادرست از این سیستم در رانندگی از طرف برخی افراد به خصوص جوانان می شویم که شاید خسارات زیادی بوجود آورد. انجام حرکات نمایشی و بالا بودن ترمز دستی در حین رانندگی موجب از بین رفتن سیستم ترمز در اتومبیل می شود. در واقع می توان گفت که معیوب شدن ترمز ثانویه در خودرو می تواند بسیار مشکل آفرین باشد. بنابراین با مشاهده کمترین مشکل و ایرادی در این سیستم، باید در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

در این مقاله می خواهیم در مورد ترمز دستی خودرو و خرابی آن، دلایل معیوب شدن آن و رفع ایرادات آن بیشتر بدانیم.

حتما بخوانید: علت سر خوردن خودرو هنگام ترمز چیست؟

ترمز دستی چگونه کار می کند؟

ایمنی خودرو به ترمز خودرو ارتباط دارد و بایستی این جزء از اتومبیل به درستی و با تمام قدرت خود کار کند. ترمز دستی اتومبیل بخشی از ترمز کلی ماشین می باشد اما با این تفاوت که عملکردی کاملا جدا از ترمز پایی دارد. ترمز ثانویه در اتومبیل بدون کمک روغن ترمز عمل می کند. کارکرد این ترمز به واسطه لنت های ترمز می باشد. این لنت ها به وسیله سیمی کشیده شده و زمینه قفل شدن چرخ ها را فراهم می نماید.

چگونه و از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟

خرابی ترمز دستی را می توان از روی کفشک ها و کاسه ترمز تشخیص داد. هنگامی که اهرم ترمز ثانویه در حالت عادی یعنی پایین قرار دارد، کفشک ها و کاسه ترمز با یکدیگر تماسی ندارند. ولی گاهی پیش می آید که صدای ساییدگی در موقع حرکت اتومبیل شنیده می شود. این صدا حاصل برخورد لنت ترمز کفشک ها با کاسه ترمز می باشد. اگر هم صدای سایش از طرف برخورد این قطعات با هم نباشد امکان دارد هر یک از قسمت ها به صورت جدا معیوب شده باشند.

چگونه و از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است

بررسی ترمز خودرو به صورت سالانه، عمر و عملکرد این سیستم را به طور قابل توجهی بالا می برد. زمانی پیش می آید که وقتی می خواهیم در زمان ایست خودرو، ترمز دستی را بالا بکشیم، دستی به اندازه کافی بالا نمی آید. این ایراد که برای ترمز ثانویه خودرو به وجود می آید نشان از نقصی دارد که نباید به سادگی از آن رد شویم. البته علائم دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده وجود ایراد در ترمز ثانویه است که در ادامه معرفی خواهیم نمود.

نشانه های یک ترمز دستی معیوب چیست؟

دیگر علائم یک ترمز دستی معیوب شامل موارد زیر است:

  • اگر به هر عنوان ترمز دستی خودرو به محل اولیه خود برگشت نداشته باشد.
  • به هر علتی ترمز کار نکند
  • در زمان استفاده از ترمز دستی هیچ مقاومتی در آن مشاهده نشود.
  • شاسی آن در زمان استفاده گیری داشته باشد.
  • رگلاژ ترمز دستی پایین و در سر جای اصلی خود نباشد.
  • وقتی در ترمز دستی بیش از اندازه کشیده می شود.
  • فرسایش سیم های ترمز ثانویه در اثر نشست گرد و غبار بیش از اندازه.
  • یخ زدگی ایجاد شده در ترمز الکترونیکی، سبب خرابی ترمز ثانویه می شود.

نشانه های یک ترمز دستی معیوب چیست

نکته پایانی

هیچ موقع وجود نقص در ترمز خودرو را نباید سهل شمرد. چرا که ترمز سالم یک خودرو را می توان ضامن سلامتی سرنشینان و راننده دانست. با مشاهده کوچکترین عیب و ایرادی بایستی خودرو خود را به یک تعمیرکار ماهر و زبده انتقال داد تا به خوبی تعمیر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *