در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت خودرو کراس اوور (اور) Crossover با شاسی بلند صحبت کنیم و از نزدیک با مهم‌ترین تفاوت‌های یک خودرو کراس اوور با یک خودرو شاسی بلند (SUV) آشنا شویم. بسیاری از ما روزانه با واژه‌های کراس اوور و شاسی بلند روبرو می‌شویم؛ اما احتمالاً اطلاعات دقیقی در مورد تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند نداریم. اگر شما هم در مورد تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بررسی مهمترین تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند

خودروهای شاسی بلند و کراس اور‌ها دو نوع از انواع خودروهای سواری هستند که در عین شباهت‌های فیزیکی و ظاهری، تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. توسعه مداوم هر دو پلتفرم، مرز بین آن‌ها را اندکی محو کرده است. به حدی که برای سازندگان عجیب نیست که یک خودرو سواری جدید را هم‌زمان با دو عنوان SUV یا کراس اور تبلیغ کنند.

این توسعه مداوم خریداران و مصرف‌کنندگان را نیز با مشکلاتی روبرو کرده است؛ اما SUV‌ها و کراس اور‌ها ذاتاً متفاوت هستند. برای دانستن تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند کافی است با تعاریف و ویژگی‌های هر یک از این خودروها به صورت جداگانه آشنا شویم.

SUV یا خودرو شاسی بلند چیست؟

SUV که مخفف یک وسیله نقلیه کاربردی ورزشی (sport utility vehicle) است، خودرویی است که برای انجام کار‌های مختلف در محیط‌های مختلف ساخته شده است. یک SUV به اندازه یک ماشین سواری سریع و چابک است، می‌تواند بارهایی مشابه با یک وانت را حمل و بکسل کند و می‌تواند مانند یک ATV (وسیله نقلیه تمام زمینی) از زمین‌های مختلف هموار و غیرهموار عبور کند.

در مقایسه با یک کراس اوور، یک SUV معمولاً بسیار بزرگ‌تر، حجیم‌تر و قدرتمندتر است و می‌تواند زمین‌های ناهموار را در عین جادار بودن و راحت بودن سرنشینان، طی کند. آنچه که تفاوت اصلی بین خودرو کراس اوور و خودرو شاسی بلند را مشخص می‌کند، ساختار بدنه است.

یک SUV بر اساس معماری بدنه روی فریم (body-on-frame) ساخته شده است، نوعی ساختار که در آن همه چیز از موتور گرفته تا بدنه روی یک قاب فلزی (شاسی) قرار می‌گیرد. این نوع ساختار در قرن بیستم بسیار رایج بود؛ اما امروزه عمدتاً برای کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: تقویت شاسی ماشین

بعلاوه، ساختار بدنه روی قاب، امکان ساخت سفت‌تر را با ظرفیت بکسل و حمل بهتر ارائه می‌دهد. همچنین خودرو‌ها را قادر می‌سازد تا از سطح زمین فاصله بیشتری داشته باشند. به همین دلیل است که شاسی‌بلند‌های وفادار به ژن‌های خود، مانند Chevy Suburban، Chevy Tahoe، Jeep Wrangler، Cadillac Escalade و Ford Bronco هنوز خودرو‌های مورد علاقه‌ای هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که منجر به ایجاد تفاوت بین SUV‌ها و کراس اوور‌ها می‌شود، پیشرانه است. در حالی که برخی از SUV‌های مدرن دارای سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) هستند، یک SUV معمولی توسط یک پیشرانه چهار چرخ متحرک (4WD) تعریف می‌شود، چیزی که برای کنترل آفرود‌ها ساخته شده است.

کراس اوور چیست؟

برخلاف خودرو‌های شاسی بلند، یک کراس اوور Crossover بر اساس معماری یونی بادی (unibody) یا ساختار یکپارچه ساخته شده است. ساختار یونی بادی به این معنی است که بدنه و شاسی به‌جای دو واحد متفاوت (مانند ساختار بدنه روی شاسی در خودروهای شاسی بلند)، یک ساختار واحد هستند.

این نوع ساختار سبک وزن است و فضای کابین و بار بهینه را در یک ظاهر فشرده ارائه می‌دهد. در مقایسه با یک SUV، کراس اور‌ها وسایل نقلیه کوچک‌تر، سبک‌تر و کم‌تر آفرود هستند که بیشتر برای نیاز‌های شهری طراحی شده‌اند.

در حالی که کراس اور‌ها برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ طراحی شدند، اولین کراس اور مدرن AMC Eagle ۱۹۸۰ در نظر گرفته می‌شود. اندکی پس از آن، ساخت یونی بادی به رویکرد غالب برای انواع خودرو‌ها، از جمله سدان‌ها و هاچ بک‌ها تبدیل شد.

امروزه کراس اور به عنوان یک وسیله نقلیه مسافرتی و شخصی ساخته شده بر روی پلت فرم یکپارچه یا خودرو تعریف می‌شود. به زبان ساده، هنگامی که یک بدنه SUV کوچک‌شده را با یک شاسی خودرو ادغام می‌کنید، یک کراس اور به وجد می‌آید.

حتما بخوانید: دنده اتومات بهتر است یا دستی

کراس اورها پهن‌تر و جادارتر از خودرو‌های سواری هستند. این در حالی است که این خودروها نسبت به خودروهای شاسی بلند کوچک‌تر، سبک‌تر، سریعتر و کم مصرف‌تر هستند. برای بسیاری، کراس اور‌ها بهترین خودروهای سواری هستند. یک کراس اور معمولاً دارای پیشرانه AWD است؛ اما این خودروها در مدل‌های دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا 4WD نیز ساخته می‌شوند.

تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند در مزایا و معایب

در ادامه بررسی تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند، به بررسی مزایا و معایب دو خودرو می‌رسیم.

مزایای خودرو‌های SUV به شرح زیر است:

فضای کابین بسیار بزرگ و جادار: بزرگ‌ترین مزیت داشتن یک SUV فضای بسیار زیاد است.

کیفیت ساخت مستحکم: SUV‌ها ماشین‌های بزرگ و حجیمی هستند که برای مقابله با شرایط سخت جاده‌ای و آب و هوایی طراحی شده‌اند. آن‌ها از فولاد بسیار بادوام و آلیاژ‌های آلومینیوم برای استحکام بهتر ساخته شده‌اند. ساختار بدنه روی قاب نیز استحکام و ظرفیت تحمل بالاتری را فراهم می‌کند. طراحی ساده چنین سیستم‌هایی تعمیر SUV‌ها را نیز آسان می‌کند.

توانایی خوب در آفرود کردن (Good off-roading ability): یکی از دلایلی که مردم خودرو‌های SUV را خریداری می‌کنند، هندلینگ استثنایی در آفرود کردن است. پیشرانه 4×4 باعث می‌شود شاسی‌بلند‌ها بتوانند روی زمین‌های ناهموار، گل، برف یا ماسه حرکت کنند.

ظرفیت یدک کشی بیشتر

معایب خودرو‌های SUV از قرار زیر است:

  • نامناسب برای تردد شهری
  • مصرف سوخت بالا
  • هزینه نگهداری و استهلاک بالا

تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند در مزایا و معایب

در سمت مقابل، مزایای خودروی کراس اوور به شرح زیر است:

فضای کابین و حمل بار خوب: در حالی که کراس اوور‌ها کوچکتر از خودرو‌های شاسی بلند هستند، به اندازه کافی بزرگ هستند تا فضای کافی برای کابین و بار فراهم کنند.

راندمان سوخت بهتر: کراس اوور‌ها نسبت به SUV‌ها مصرف سوخت کمتری دارند. این به دلیل وزن کلی سبک‌تر و بدنه آیرودینامیک‌تر است. علاوه بر این، بسیاری از کراس اوور‌ها با پیشرانه هیبریدی کم مصرف در دسترس هستند.

رتبه‌بندی ایمنی ۵ ستاره

معایب کراس اوور‌ها نیز از قرار زیر است:

  • نامناسب برای آفرود‌های شدید
  • هزینه‌های تعمیر بالاتر

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ب تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند صحبت کردیم. پس از بررسی تفاوت خودرو کراس اور با شاسی بلند، تنها چیزی که باقی می‌ماند، انتخاب کردن براساس سلیقه و متناسب با نیازهای شما است. اگر به دنبال یک رانندگی راحت در سطح شهر و به صورت روزانه هستید، کراس اوور یک گزینه ایده آل است؛ اما، اگر به وسیله نقلیه محکم‌تر و جادارتر برای آفرد کردن نیاز دارید، یک SUV خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *