موتور انژکتور بهتر است یا کاربراتور؟ زمانی که به دنبال خرید خودرو یا موتور سیکلت هستید، با دو نوع موتور استفاده شده در سیستم ماشین‌ها روبه‌رو می‌شوید. انواع موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، موتورهایی هستند که به صورت معمول در سیستم اتومبیل‌های مختلف قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از موتورهای کاربراتوری بسیار کمتر شده و موتورهای انژکتوری جای آن‌ها را گرفته‌اند. بسیاری از خودروی امروزی و مدرن، دارای موتورهای انژکتوری هستند. با این حال، برخی اتومبیل‌ها نیز همچنین با موتور کاربراتوری تولید می‌شوند و به مصرف می‌رسند.

اگر به دنبال این هستید تا تفاوت بین این دو موتور را متوجه شوید و برای پرسش به سوال موتور انژکتور بهتر است تا کاربراتور، پاسخی دقیق و کامل را بیابید، همراه شدن با ما در این بخش به شما کمک خواهد کرد. در ادامه با بررسی مهم‌ترین نکات درباره هریک از این دو مدل موتور، به شما کمک خواهیم کرد تا این انواع موتور را به خوبی بشناسید و مقایسه بین این دو مدل از موتور را به خوبی انجام دهید.

موتور انژکتور چیست و چگونه بر روی سیستم خودرو عمل می‌کند؟

در اولین قدم برای شناخت موتورها لازم دیدیم تا به سراغ چگونگی کارکرد و عملکرد موتور انژکتوری بیابیم. موتورهای انژکتوری که به تازگی وارد بازار موتورها شده‌اند، به صورت کلی مشابه با موتورهای کاربراتوری عمل می‌کنند. تفاوت اصلی بین این دو نوع موتور، در اجزای آن‌ها است. اجزای موتورهای انژکتوری پیشرفته‌تر از موتورهای کاربراتوری هستند. در این موتورها امکان تزریق سوخت به دو روش و با استفاده از دو نوع سیستم مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: تاثیر اگزوز در شتاب خودرو

با ورود بنزین با فشار ثبات و مشخص به ورودی فیلتر موتور انژکتور، فشار سوخت ورودی به سوزن انژکتور وارد می‌شود. به این ترتیب سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت می‌کند و کارایی موتور به صورت خودکار تنظیم می‌شود. این موضوع را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت بین دو موتور انژکتور و کاربراتور دانست.

مزایای استفاده از موتور انژکتور بر روی سیستم اتومبیل تا موتور سیکلت

همان‌طور که گفته شد، موتورهای انژکتوری این روزها به عوان موتورهایی جایگزین برای موتورهای کاربراتوری استفاده می‌شوند. این موتورها در زمان استفاده مزایایی را از خود بر جای می‌گذارند که سبب شده است امروزه به عنوان انتخابی بهتر از موتورهای کاربراتوری شناخته شوند. اصلی‌ترین این مزایا در استفاده از موتورهای انژکتوری عبارت است از:

1. سیستم موتورهای انژکتوری به گونه‌ای طراحی شده است تا موتور با میزان درجه حرارت و شرایط کارکردی تناسب دقیقی را داشته باشد. از همین رو در زمان استفاده از موتور انژکتوری میزان سوخت مورد نیاز برای سیستم موتور کاهش پیدا کرده و هزینه کمتری برای سوخت پرداخت می‌شود.

2. به وسیله کاهش میزان سوخت مصرفی، میزان آلودگی به وجود آمده از سمت موترو نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که موتورهای انژکتوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیستم آن‌ها قابلیت ثابت نگه داشتن مخلوط سوخت – هوا را داشته باشد. این موضوع نیز بر روی سیستم سوخت رسان موتور تاثیر گذاشته و موجب کاهش میزان آلودگی از سمت سوخت مصرفی خواهد شد.

3. از آنجایی که در زمان سوخت گیری در یک موتور انژکتوری امکان پر شدن سیلندر وجود دارد و بازده حجمی و گشتاور بالاتری به کار برده می‌شود، خروجی و بازده موتور نیز افزایش پیدا می‌کند.

4. طراحی موتورهای انژکتوری به گونه‌ای است که با تغییرات میزان بار موتور در هر شرایطی، میزان کارکرد به راحتی مطابقت پیدا می‌کند. به این ترتیب قابلیت شتابگیری سریع و افزایش سرعت در این موتورها به راحتی فراهم است.

5. در کنار امکان شتابگیری سریع برای موتورهای انژکتوری، این سیستم با تطبیق خود می‌توانید در شرایط آب و هوایی سرد نیز تطبیق بهتری را داشته باشد. از همین رو با استارت سریع در فصول سرد، نیاز به دریچه گاز به راحتی فراهم شده و موتور تا میزان مشخصی به سرعت گرم خواهد شد.

موتور انژکتور چیست و چگونه بر روی سیستم خودرو عمل می‌کند

معایب استفاده از موتور انژکتور بر روی سیستم اتومبیل تا موتور سیکلت

در کنار تمامی مزایای استفاده از یک موتور انژکتوری، معایبی نیز برای این نوع از موتور وجود دارد. برای اینکه بتوانید شناخت بهتری را نسبت به موتورهای انژکتور به دست آورید، بهتر است با این معایب نیز آشنایی مختصری را داشته باشید. اصلی‌ترین معایب استفاده از موتورهای انژکتور عبارت است از:

1. موتورهای انژکتور، موتورهایی مدرن و جدیدی هستند که به تازگی وارد بازار شده‌اند. این انواع موتور در تولید و تعمیر خود نیاز به هزینه‌های بیشتری نسبت به موتورهای کاربراتور دارند. از همین رو این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از معایب این دسته از موتورها ذکر کرد.

2. به دلیل جدید بودن موتورهای انژکتور، این دسته از محصولات ابزارهای متفاوت و جدیدتری را برای نگهداری و تعمیر خود نیاز دارند. این ابزارها نیز امروزه در بازار کمیاب هستند و از همین رو ممکن است در تعمیر و نگهداری این انواع موتور مشکلاتی وجود داشته باشد.

3. موتورهای انژکتوری به دلیل داشتن دستگاه‌های حساس‌تر و با دقت بالاتر، نیاز به استفاده از بنزین باکیفیت‌تری نیز دارند. از همین رو لازم است تا صافی بنزین کامل‌تری خریداری شود که این موضوع نیز خود با هزینه‌هایی برای استفاده از موتورهای انژکتوری روبه‌رو است.

پیشنهاد مطالعه: کاهش مصرف بنزین | چگونه مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

موتور کاربراتور چیست و چگونه بر روی سیستم خودرو عمل می‌کند؟

در مقابل موتورهای انژکتوری، موتورهای قدیمی کاربراتوری وجود دارند. این انواع موتور، سال‌ها است بر روی بسیاری از اتومبیل‌ها استفاده شده است و کارکرد خود را به خوبی نشان داده است. در این موتورها هوا و سوخت وارد سیلندر شده و با یکدیگر مخلوط می‌شوند. خلا و فشار به وجود آمده در داخل سیلندر و در زمان مخلوط شدن این موارد، می‌تواند بر روی نتیجه کارکرد موتور کاربراتوری تاثیرگذار باشد.

موتور کاربراتور چیست و چگونه بر روی سیستم خودرو عمل می‌کند

انواع مختلف موتورهای کاربراتوری موجود در بازار

موتورهای کاربراتوری در انواع مختلفی به تولید رسیده و بر روی اتومبیل‌های مختلف استفاده می‌شوند. این انواع مختلف هریک به صورت متفاوتی کارکرد خود را نشان می‌دهد. کارکردی که می‌تواند بر روی انتخاب شما تاثیر گذاشته و محصول متفاوتی را برای خرید خود انتخاب کنید. این انواع مختلف که هریک در یک دسته بندی نیز جای می‌گیرد، عبارت است از:

  1.  انواع موتور کاربراتوری براساس جهت سوخت: کاربراتور نزولی، کاربراتور صعودی و کاربراتور افقی
  2. انواع موتور کاربراتوری براساس ونتوری: کاربراتور ونتوری ثابت، کاربراتوری ونتوری متغیر
  3. انواع موتور کاربراتوری براساس تعداد دهانه: کاربراتور یک دهانه، کاربراتور دو دهانه و کاربراتور چهار دهانه

مزایای استفاده از موتور کاربراتور بر روی سیستم اتومبیل تا موتور سیکلت

با اینکه این روزها استفاده از موتورهای کاربراتوری نسبت به موتورهای ژنراتوری کاهش پیدا کرده است اما همچنان این موتورهای مزایایی را نسبت به موتورهای ژنراتوری دارند. اصلی‌ترین این مزایا را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

  • عدم نیاز به لوازم تخصصی در زمان تعمیر
  • تعمیرات ساده و راحت و با هزینه کم
  • هزینه تولید کم نسبت به موتورهای انژکتوری

پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودروها | آموزش تعویض روغن موتور

معایب استفاده از موتور کاربراتور بر روی سیستم اتومبیل تا موتور سیکلت

در موتورهای کاربراتور معایبی وجود داشته است که موجب تولید و استفاده از انواع موتور ژنراتوری شده است. برای آن که بتوان استفاده بهتری را از این انواع موتور داشت، لازم است تا به دقت این معایب شناخته شده و آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اصلی‌ترین این معایب عبارت است از:

  • عدم وجود سیستم بازگشت سوخت
  • احتمال خفگی کاربراتور
  • عدم توزیع سوخت در سیلندرها به صورت یکسان
  • عدم تناسب در میزان مخلوط شدن هوا و سوخت
  • ایجاد آلودگی هوایی بیشتر نسبت به موتورهای ژنراتوری
  • احتمال ایجاد تغییرات بر روی موتور براساس شرایط آب و هوایی
  • قدرت و توان بازدهی کمتر نسبت به موتورهای ژنراتوری
  • وابستگی سیستم به نوع بنزین و عدد اکتان بنزین

جمع بندی پاسخ به سوال موتور انژکتور بهتر است یا کاربراتور

جمع بندی پاسخ به سوال موتور انژکتور بهتر است یا کاربراتور؟!

حال اگر به دنبال پیدا کردن پاسخ پرسش موتورهای انژکتوری بهتر است تا کاربراتوری، باید بدانید که به طور حتم موتورهای انژکتوری بهتر هستند. همان‌طور که خواندید، این موتورها به دلیل برطرف کردن مشکلات موتورهای کاربراتوری تولید شدند. از همین رو با برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در این موتورها، توانسته‌اند تا گزینه‌های بهتری برای استفاده را رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *