بدنه ی خودرو معمولا در معرض آسیب و یا پوسته شدن قرار دارد. عوامل زیادی مانند نور خورشید، گرد و خاک و… باعث آسیب به رنگ بدنه و یا پوسته شدن رنگ ماشین می شوند. بنابراین ترمیم رنگ خودرو یکی از کارهای ضروری است که بایستی توسط فردی کاربلد و ماهر انجام شود. البته بایستی به این نکته نیز توجه کرد که برای جلوگیری از نیاز به ترمیم رنگ ماشین و یا پوسته شدن و آفتاب سوختگی، بهتر است خودرو را در مکان های مناسب و یا در سایه پارک کرد. همچنین می توان از روکش متناسب با خودرو برای آن استفاده نمود.  مانند انواع مختلف چادر خودرو

 

ترمیم رنگ خودرو

 

زمانی که خودرو نیاز به ترمیم دارد، بایستی به سرعت نسبت به ترمیم و تعمیر آن اقدام کرد. چرا که وجود خط و خش روی اتومبیل باعث پایین آمدن قیمت آن می شود. همچنین اگر خط و خش به مدت زیادی روی خودرو باقی بماند زنگ می زند و باعث ایجاد هزینه بیشتر برای مالک می شود. در واقع ترمیم آسیب های ایجاد شده برای رنگ خودرو و رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو، باعث زیبایی هر چه بیشتر اتومبیل می شود.

علاوه بر این باید به این موضوع دقت کرد که ترمیم بایستی توسط فردی با تجربه و دارای دانش کافی انجام شود. چرا که انجام ترمیم رنگ توسط فردی بی تجربه و انجام ناشیانه باعث ایجاد خسارت بیشتر در خودرو شده و ممکن است هزینه های تعمیر خودرو را تا چند برابر افزایش دهد. البته باید دقت داشته باشید که انتخاب درست لوازم جانبی خودرو برای این منظور نیز ممکن است هزینه ها را کاهش دهد.

چگونگی انجام و نحوه ترمیم رنگ خودرو

قبل از آن که کاری انجام شود، بایستی میزان خراش و آسیب توسط فرد کارشناس مورد بررسی قرار گرفته و تعیین شود که خط و خش بر روی کدام لایه از رنگ خودرو آسیب وارد کرده است. چرا که لایه رویین در رنگ بدنه هر خودرو از سه لایه تشکیل شده که شامل رنگ اصلی، جلا دهنده و آستر می شود. بنابراین در آسیب به هر لایه، روش خاصی برای ترمیم وجود دارد. قبل از خوادن ادامه مطلب توصیه می کنیم ویدیو های زیر را مشاهده نمایید.

اگر آسیب دیدگی عمق زیادی داشته باشد و این آسیب بیشتر باشد، در ترمیم رنگ خودرو به بدنه خودرو نزدیکتر می شویم. یکی از عوامل مهم در این کار، تهیه رنگ متناسب با رنگ خودرو است. برای اطمینان از دقیق بودن رنگ انتخابی با رنگ خودرو می توان به زیر درب موتور مراجعه کرد. در این قسمت شماره رنگ خودرو نوشته شده است.

برای ترمیم آسیب دیدگی و پوسته شدن رنگ ماشین ابتدا محل مورد نظر، با مواد مناسب مانند آب و صابون شستشو داده می شود. این کار باعث می شود تا سطح مورد نظر از آلودگی کاملا پاک شده و رنگ به خوبی روی بدنه بچسبد. پس از آن با استفاده از یک سنباده مناسب، محل آسیب دیده سنباده کشی می شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی تمیز کننده های خودرو | واکس، پولیش یا اسپری بدنه؟!

اگر خراش روی اتومبیل خیلی کوچک باشد، می توان با استفاده از پولیش کاری آن را برطرف کرد. اما در صورت آسیب بیشتر و یا خراش هایی که منجر به پوسته شدن رنگ ماشین می شوند، بایستی از روش های دیگری برای برطرف شدن آسیب استفاده کرد.

قبل از استفاده از رنگ، بایستی از بتونه برای پر کردن خراش مورد نظر استفاده کرد. پس از به کار بردن بتونه باید به آن فرصت داد تا به صورت کامل خشک شود. پس از بتونه می توان از قلم های خش گیر استفاده کرد. همچنین می توان با استفاده از قلمو و رنگ متناسب با رنگ خودرو، محل مورد نظر را ترمیم و تعمیر کرد.

آموزش رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو و ترمیم رنگ خودرو

یکی از مواردی که در آن باید از ترمیم رنگ خودرو استفاده کرد، مواردی است که در آن خودرو بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفته و دچار آفتاب سوختگی می شود. رنگ ماشین هر چقدر هم که با دوام و با کیفیت باشد، با گذشت زمان و در برابر نور خورشید دچار پوسیدگی و آفتاب سوختگی می شود. بنابراین همواره نیاز به ترمیم برای رنگ خودرو وجود دارد.

 

آموزش رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو

 

به منظور رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که شامل پولیش سخت یا رابینگ کامپاند، استفاده از دستگاه پولیش یا بافر و تهیه دستمال میکروفایبر می شود. این کار بایستی توسط فرد با تجربه یا صافکار انجام شود تا احتمال برگشت رنگ اولیه به اتومبیل بیشتر شود. برای مشاهده و خرید انواع پولیش کلیک کنید.

رفع آفتاب سوختگی خودرو با پولیش

برای انجام این کار ابتدا بایستی به این نکته توجه کرد که رفع آفتاب سوختگی و ترمیم رنگ ماشین باید در فضای سربسته و به دور از آفتاب انجام شود. سپس با استفاده از مقداری پولیش سخت و دستگاه پولیش، پولیش در مناطقی که دچار آفتاب سوختگی شده است، کشیده می شود. باید توجه داشت که این کار بسیار آرام و چند بار انجام می شود و هر بار پولیش به اندازه یکسانی روی بدنه کشیده می شود.

 

پوسته شدن رنگ ماشین

 

یکی از نکاتی که هنگام کار باید به آن دقت کرد این است که پولیش سخت، به سرعت خشک و سخت می شود. بنابراین بهتر است در روزهای گرم و در دمای 50 درجه سانتیگراد این کار انجام شود. همچنین قبل از استفاده از دستگاه پولیش و روشن کردن آن، بهتر است مقداری از پولیش با استفاده از دستگاه روی ناحیه آفتاب سوخته به آرامی کشیده شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی اسپری ها و تمیزکننده های پاور | لیست تمامی محصولات Power

در پایان کار ترمیم رنگ خودرو و رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو، بایستی آن را به صورت کامل شست و خشک کرد. بهتر است در نهایت از واکس خودرو نیز استفاده شود. علاوه بر این به منظور محافظت بیشتر رنگ خودرو می توان ماده ای به نام سیلانت را نیز به کار برد. این ماده به عنوان محافظ رنگ خودرو شناخته می شود و برای چند ماه از خودرو در مقابل اشعه های خورشید محافظت می کند.

25 دیدگاه در “ترمیم رنگ خودرو | علت پوسته شدن رنگ ماشین و آموزش رفع آفتاب سوختگی خودرو

  1. مصطفی گفت:

    پوسته شدن رنگ ماشین میتونه به علت تماس سطح بدنه خودرو با بنزین و یا تینر هم باشه؟! چون من اصلا ماشین رو داخل آفتاب نمیذارم ولی رنگش یه مقدار پوسته پوسته شده

    1. سلام خوش آمدید 🌹
      بله اگر روی رنگ بمونه و تمیز نکنید این امکان وجود دارد که به مرور زمان رنگ ماشینو از بین ببره، همیشه سعی کنید بعد از بنرین زدن یا استفاده از تینر بدنه خودرو را تمیز کنید تا باعث بروز این مشکلات نشود.
      با تشکر 🙏
      پشتیبانی – کینگ اسپرت

      1. Ali گفت:

        سلام وقت بخیر دون دون سفید مثل شوره تو بیم رنگ چه باید کرد رنگ مشکی

      2. محمد گفت:

        سلام
        تینر حلال رنگ ماشینه مخصوصا تینر فوری که در رنگ های ایرانی با ضعیف ترین تینر فوری رنگ ماشین پاک میشه اصلا این کارو نکنید ماشین بنده با این کار در عرز 5 سانیه کیلرش پاک شده و هیچ نقاشی خاضر نیسک کیلر کنه میگه باید رنگ شه .

  2. علی فیروزآبادی گفت:

    عالی و مفید، خسته نباشید

    1. سلام خوش آمدید 🌹
      ممنون از ابراز لطفتون 🙏
      پشتیبانی – کینگ اسپرت

    2. شبنم گفت:

      سلام ماشین سوناتا مشکی خریدم دوقسمت لاک روی رنگ پریده . علت چی لوده و چاره چیه؟

      1. سلام رنگ پریدگی چندین علت داره شما باید به نقاش خودرو مراجعه کنید

        1. علی چاوشی گفت:

          چه جواب قانع کننده ایی

    3. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید یه سوال داشتم من دارم داشبورد و فرمون ماشین ک ایربگ عمل کرده ترمیم میکنم دو طرف فرمون ک نرم و انعطاف پذیر بتونه سنگی میکشم ترک بر میداره چه بتونه ایی باید بکشم ک ترک نخوره و واس آرم ایربگ سمت داشبورد ک رفت زیر بتونه راه حلی هست ک دوباره ایجادش کنم؟

      1. سلام برای این امر ما اطلاعاتی متاسفانه نداریم

  3. محمدمهدی گفت:

    با عرض سلام خسته نباشید
    من یک تصادف داشتم ماشینو بردم دادم صافکاری و نقاشی و الان که از نقاش گرفتم میبینم کیلری که زده روی رنگ رنگش تقریبا زرد مانند شده
    علتش رو مبخواستم بدونم ممنونم

    1. سلام خوش آمدید
      این موضوع به عوامل زیادی بستگی داره که توصیه میکنیم حتما به یک صافکار و نقاش ماهر مراجعه کنید.

    2. آرمین حاجی بابا گفت:

      میتونه به دلیل استفاده از کلیر نامرغوب باشد. اگر هاردنر کلیر نامرغوب باشد این اتفاق در برابر اشعه خورشید رخ میدهد

    3. Papiyon3207 گفت:

      سلام. احتمالا بتونه خوب خشک نشده بوده که روشو رنگ زده و رنگ توی بتونه نشسته

  4. جلال گفت:

    کفپوش ماشین را شستم روی صندوق عقب انداختم حالا که برداشتم زرد شده و پاک نمیشه چکار کنم خیلی بد شده ماشین صفره

    1. سلام به نقاش خودرو مراجعه کنید ما تا الان به همچین مشکلی بر نخوردیم

    2. هاتف گفت:

      پولیش بزنید میره

    3. داریوش گفت:

      سلام ببخشید شما برای این مشکلتون چیکار کردید الان ماشین من هم این مشکل را پیدا کرده

      1. سحر گفت:

        سنباده نرم با پولیش بزنی میره، ولی کار شما نیس بدید دیتلینگ کار انجام بده

  5. احمد گفت:

    سلام و خسته نباشید
    رنگ ماشین به دلیل اینکه زیاد زیر آفتاب بوده به مرور پوسته پوسته میشه به حدی که فلز مشخص شده و داره گسترش پیدا میکنه
    چیکار باید کرد؟ راهی هست بشه جلوی پیشرفتش رو گرفت؟ جوری که از قیمت هم نیوفته
    لایه رنگ کل ماشین نازک شده
    ممنون

  6. سعید گفت:

    سلام ماشین رنگش رو کاپوت باد کرد چند نقطه میشه کاریش کرد

    1. سلام به نقاش خودرو مراجعه کنید

  7. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    رنگ ماشین من نقره‌ای متالیک هست و سقفش خیلی شدید آفتاب سوخته شده و پوسته کرده چطور باید رفع بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *