امروزه کارشناسان به دنبال روش های موثری برای کاهش مصرف بنزین هستند. میزان مصرف سوخت در جهان مدام در حال افزایش است. از سال1970 میلادی به بعد، استفاده از سوخت های نفتی مانند گازوئیل و بنزین  در جهان بیش از دو برابر شده است. بیشترین میزان مصرف گازوئیل و بنزین مربوط به خودروهاست. سالانه علاوه بر مصرف سوخت، میزان هزینه های مربوط به آن نیز افزایش می یابد. افزایش قیمت گاز، گازوئیل و بنزین به عنوان سوخت اتومبیل ها و ماشین های جاده ای موجب نگرانی رانندگان شده است. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه هایی برای کاهش مصرف سوخت و هزینه های مرتبط با آن هستند روش های مختلفی برای کاهش مصرف بنزین  به عنوان مهم ترین سوخت خودرو وجود دارد. بعضی از آنها شامل تغییرات کوچکی در عادات رانندگی هستند و برخی دیگر از نکات مربوط به نگهداری و تعمیر اتومبیل می باشند. در این مقاله از سایت کینگ اسپرت به نکات و راهکارهای اساسی کاهش مصرف بنزین اشاره شده است.  

راهکارهای اساسی کاهش مصرف بنزین 

 

راهکارهای اساسی کاهش مصرف بنزین 

با رعایت این نکات ساده تا حد زیادی می توان مصرف بنزین خودرو را کاهش داد. هر چند ساده به نظر میاد اما استفاده از همین روش های ساده تا حد زیادی در مصرف سوخت و در نتیجه هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد. پس راهکارهایی که در این مقاله گفته شده را جدی بگیرید.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودروها | آموزش تعویض روغن موتور

فقط در صورت نیاز رانندگی کنید 

 بهترین راه برای کاهش مصرف بنزین  این است که فقط در مواقع ضروری از ماشین خود استفاده کنید. سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه برای رفتن به محل کار خود استفاده کنید. پیاده روی گزینه دیگری است که علاوه بر صرفه جویی در سوخت به سلامتی شما نیز کمک میکند. 

اطمینان حاصل کنید که درپوش مخزن بنزین را محکم بسته اید 

 سالانه میلیون ها گالن بنزین به دلیل تبخیر از بین میروند و علت تبخیر آنها شل بودن درب باک بنزین استبنابراین پس از سوختگیری اطمینان حاصل کنید که درپوش را محکم بسته اید، تا از هدر رفتن بنزین جلوگیری کنید. 

هنگام توقف اتومبیل را خاموش کنید  

برای کاهش مصرف بنزین  هر زمان که لازم است در مکانی توقف کوتاه داشته باشید، اتومبیل را خاموش کنید. زیرا روشن نگه داشتن بی دلیل خودرو موجب روشن ماندن موتور و در نتیجه مصرف سوخت می شود.  

اتومبیل خود را آیرودینامیکی کنید 

 شما می توانید این کار را با برداشتن قفسه های سقف بالای ماشین انجام دهید همچنین می توانید با بیرون آوردن وسایل غیر ضروری از ماشین به کاهش وزن ماشین و در نتیجه کاهش مصرف بنزین  کمک کنید. آیرودینامیک نگه داشتن وسیله نقلیه به سوخت بهتر و افزایش طول عمر خودرو کمک می کند. 

پنجره ها را بسته نگه دارید 

پایین نگه داشتن پنجره ها هنگام رانندگی باعث می شود، تا خودرو برای مقاومت در برابر فشار باد به موتور فشار بیاورد و موتور هم برای جبران این فشار سوخت بیشتری مصرف می کند، بنابراین برای کاهش مصرف بنزین   پنجره ها را بسته نگه دارید، اما  اگر با سرعتی کمتر از60 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید، پایین نگه داشتن شیشه ها معمولاً اشکالی ندارد. بنابراین بهتر است در سرعت های بالاتر پنجره ها را ببندید، تا از این طریق در مصرف سوخت صرفه جویی کنید. 

  

فیلتر هوای کثیف را تعویض کنید 

 

فیلتر هوای کثیف را تعویض کنید 

فیلتر هوای کثیف باعث می‌شود تا اتومبیل شما بیشتر از آن چیزی که لازم است کار کند و همین منجر به افزایش  مصرف سوخت می شود. هر چند وقت یکبار فیلتر های هوای خود را تمیز کنید. فیلتر هوای تمیز باعث می‌شود موتور ماشین علاوه بر کارایی بیشتر، به سوخت کمتری برای حرکت نیاز داشته باشد. 

مطلب پشنهادی: آیا لازم است روزانه خودرویمان را ضدعفونی کنیم؟

برای کاهش مصرف بنزین باد لاستیک ها را چک کنید 

 دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید و از میزان باد لاستیک و سطح فشار هوا در آنها اطمینان حاصل کنید. لاستیک هایی که به صورت نامناسب باد می شوند در برخی موارد می توانند تا ۵ درصد موجب افزایش سوخت خودرو شوند. بنابراین برای کاهش مصرف بنزین بهتر است باد لاستیک ها روزانه چک شود. این یک روش کاملاً ساده برای صرفه جویی در سوخت و هزینه هاست. 

برای کاهش مصرف بنزین باد لاستیک ها را چک کنید 

برای کاهش مصرق بنزین فرمان اتومبیل را زیاد تکان ندهید  

تا جایی که امکان دارد فرمان اتومبیل را ثابت نگه  دارید. این کار موجب می شود تا از حرکت اضافی در جهت های مختلف و طی مسافت بیشتر جلوگیری شود، در نتیجه بنزین کمتری مصرف  خواهد شد. 

برای کاهش مصرف بنزین روغن ماشین را عوض کنید 

روغن ماشین را هر چند وقت یک بار تعویض کنید و از روغن موتورهای استاندارد و با کیفیت برای کاهش اصطحکاک موتور خودرو استفاده نمایید. کاهش اصطحکاک موتور تا ۲ درصد موجب کاهش مصرف بنزین میشود. 

 برای کاهش مصرف بنزین با سرعت رانندگی نکنید 

همیشه سعی کنید با حداکثر سرعت مجاز رانندگی کنید. سرعت حرکت مطلوب برای هر وسیله نقلیه با توجه به آن مدل متفاوت است. هرچه سرعت رانندگی شما بیشتر شود، اصطحلاک ماشین، مصرف بنزین و سوخت شما افزایش خواهد یافت. بنابراین با سرعت مجاز رانندگی کنید. رانندگی با سرعت 90 کیلومتر در ساعت،  نسبت به رانندگی با سرعت بالای 115کیلومتر بر ساعت، زمان طی مسافت را تا 20 درصد کاهش می دهد. 

 برای کاهش مصرف بنزین با سرعت رانندگی نکنید 

ناگهانی و سریع ترمز نکنید 

 قبل از رسیدن به چراغ قرمز ها  سرعت خود را کم کنید، به این صورت که پایتان را از روی پدال گاز برداشته و ماشین را خلاص کنید تا ماشین به آهستگی  بایستد. ترمز ناگهانی به موتور فشار وارد میکند و موجب می شود سوخت بیشتری برای توقف خودرو مصرف شود. بنابراین برای کاهش مصرف بنزین بهتر است که به آرامی ترمز بگیرید. 

 خودروهایی با رنگ روشن خریداری کنید  

اگر در مناطق و جاده های گرم  تردد زیاد دارید بهتر است از خودروهایی با رنگ روشن و تودوزی های  روشن استفاده کنید، زیرا نور سفید و رنگ روشن نورا باز می تاباند و از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند و شما مجبور نیستید از خنک کننده های خودرو استفاده کنید و درنهایت سوختی برای تامین انرژی خنک کنده ها هدر نمی رود.  

تنظیم موتور و معاینه فنی را فراموش نکنید 

اگر خودروی شما دچار مشکل شده یا صداهای عجیبی از آن به گوش می رسد، حتما به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید، زیرا ممکن است عیب از موتور خودرو باشد. در هر صورت هر چند وقت یکبار بهتر است علاوه بر تنظیم موتور، خودرو را برای معاینه فنی نشان دهید، تا سایر عیب های احتمالی خودرو نیز تشخیص داده شوندتنظیم موتور، مصرف سوخت اتومبیل را  تا 4 درصد کاهش می دهد.  با انجام و رعایت نکات ذکر شده می توان تا حد زیادی به کاهش مصرف بنزین کمک کرد. 

تنظیم موتور و معاینه فنی را فراموش نکنید 

 

ما در فروشگاه لوازم جانبی کینگ اسپرت همواره سعی داشته ایم تا با ارائه مطالب آموزشی باعث افزایش آگاهی هموطنانمان شویم تا با دید بهتر نسبت به موضوعات، تصمیم گیری های خود را انجام دهند. همچنین می توانید برای دیدن سایر مقالات آموزشی در مورد خودرو وارد صفحه مجله کینگ اسپرت شوید.

منبع

 

2 دیدگاه در “کاهش مصرف بنزین | چگونه مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

  1. Lazaro Georas گفت:

    This post presents clear idea designed for the new users of blogging, that genuinely how to do blogging. Sileas Lazaro Georas

    1. admin گفت:

      Hi, welcome 🌹
      Thank for your attention🙏
      king-sport – support

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *