روغن موتور خودرو دارای دو وظیفه مهم و کاربردی است: 1. اول آن که روغن سبب روان شدن کار کرد و رابطه میان دستگاه و اجزای خودرو می‌شود. 2. دوم سبب تمیزکاری در اجزای موتور خودرو می‌شود. اما سوال اینجاست بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟!

روغن موتور اصطکاک خودرو و ساییدگی میان قطعات خودرو را که سبب از بین رفتن آن ها می شود را کاهش می دهد، روغن موتور به دلیل مواد افزودنی که دارد؛ آلودگی ها و ناخالصی های داخل موتور را به خود می گیرد و فضای درون موتور خودرو را تمیز نگه می دارد، از دیگر مزایای آن این است که موتور را خنک نگه می دارد در واقع گرماگیر است و همچنین با آب بندی کردن اجزا و قطعات خودرو؛ قطعات به طور روان فعالیت خود را انجام می دهند.  

پیشنهاد مطالعه: آیا لازم است روزانه خودرویمان را ضدعفونی کنیم؟

پس اگر می خواهید شاهد موارد ذکر شده فوق در موتور خودرو خود باشید و تا حدالامکان سلامت خودرو شما به چندین سال بینجامد؛ باید بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو و آموزش تعویض روغن موتور را بیاموزید. 

چرا اصلا باید روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟  

هنگامی که موتور خودرو کار و فعالیت خود را آغاز میکند، روغن درون آن درحال تجزیه و اکسید شدن می باشد. از طرف دیگر مواد مفید و افزودنی که درون روغن وجود دارند در حال مصرف شدن نیز هستند. در واقع ترکیبات سالم روغن با گذشت زمان و کار خودرو به ترکیباتی ناسالم و مضر برای موتور تبدیل می شوند. از آنجایی که گفتیم روغن موتور سبب جذب آلودگی ها می شود؛ با گذر زمان و از دست رفتن و اکسید شدن ترکیبات مفید روغن، دیگر روغن توانایی جذب آلودگی ها را نخواهد داشت.  

این را هم باید خاطر نشان کرد که؛ با درنظر گرفتن بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو، می توان سبب کاهش آلودگی محیط زیست، گرمایش جهانی و از همه مهمتر کاهش مصرف سوخت و انرژی شد.  

 

بهترین روغن موتور خودرو

با فراگیری چند آموزش ساده تعویض روغن موتور خودروتان در منزل انجام دهید؛ تا هم به سلامت خودرو کمک کنید و هم در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو: 

با تشخیص بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو به افزایش عمر و سلامت خودرو خود کمک کنید.  با شروع فعالیت موتور خودرو؛ فرایند تجزیه و اکسید شدن روغن نیز شروع می شود. این تجزیه و فرسوده شدن روغن تا جایی ادامه پیدا میکند که سطح روغن در موتور کاهش یافته است و شما متوجه آن می شوید و علامت بعدی این است که چراغ چک و هشدار روغن خودرو روشن شده است. تغییر صدای موتور و اجزای داخلی آن هم از علامت های دیگری است که هشدار میدهد که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده است.  

اما یک راننده باهوش و مقرراتی کسی است که قبل از این نشانه ها بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو را بشناسد و اقدام به تعویض آن بکند. همچنین ارزیابی میزان روغن قبل از پیمودن مسافت های طولانی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هر پنج هزار کیلومتر حدود یک لیتر روغن مصرف می شود. توصیه سازندگان خودرو و متخصصان این حوزه این است که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو هنگامی است که؛ خودروی شما در شرایط عادی و معمولی که در واقع خودرو فعالیت زیادی نداشته است؛ سالی یک بار یا معادل یازده هزار  الی دوازده هزار کیلومتر، روغن موتور خودرو تعویض شود. اما این زمان برای خودروهایی که فعالیت های بیش از حد معمول داشته و یا در شرایط سخت و پیچیده تری فعالیت داشتند؛ فرق میکند که متناسب با نوع خودرو نیز می باشد.  

 

آموزش تعویض روغن موتور در منزل:  

فرایند تعویض روغن موتور خودرو آسان ترین مرحله در حفظ و نگهداری خودرو به طور سلامت است؛ پس جای هیچ گونه نگرانی برای تازه کار ها نمی باشد. امروز با توجه به اینکه هزینه ها در حال افزایش پیدا کردن هستند؛ می توان در منزل و به سادگی آموزش تعویض روغن موتور را فرا گرفت؛ و شخصا آن را انجام داد. شما برای انجام این کار زمان زیادی لازم ندارید؛ و مطمئن باشید وقت کمی از شما خواهد گرفت.

روغن موتور خودرو

با تعویض به موقع روغن موتور خودرو خود، سهم کوچکی در کاهش آلودگی داشته باشید.

 

آموزش تعویض روغن موتور دارای چند مرحله است:

  1. ابتدا و در گام اول باید خودرو خود (یعنی نوع خودرو و مقدار روغن مورد نیاز آن که بر حسب لیتر است) را بشناسید و سپس روغن موتور مناسب با آن را تهیه کنید.( مطالعه و بررسی دفترچه راهنما خودروتان می تواند به تعویض روغن سهولت بخشد را که آموزش تعویض روغن موتور در آن وجود دارد. در دفترچه حجم موتور یعنی همان حجم مخزن روغن شما ذکر شده است.)
  2. سپس ابزار و لوازم مورد نیازی را که برای تعویض نیاز دارید تهیه کنید، این ابزار شامل آچار برای پیچ ها و آچار برای فیلتر روغن، ظرفی مخصوص روغن فرسوده و خارج شده از موتور، قیف برای ریختن روغن، دستکش برای رعایت بهداشت، سه پایه و جک ها و واشر در صورتی که واشر قبلی خودرو فرسوده شده است؛ می شوند.
  3. در مرحله بعد خودروی خود را آماده کنید؛ سپس جایگاه مشخصی برای این کار در نظر بگیرید؛ زیرا ممکن است در مکانی احتمال آتش سوزی با مواد خارج شده از موتور خودرو وجود داشته باشد؛ پس رعایت ایمنی را در دستور کار خود لحاظ کنید. 
  4. حال روغن موتور قبلی را به طور کامل تخلیه کنید و واشر تخلیه موتور را تکان دهید.
  5. فیلتر روغن را تعویض کنید.( طبق گفته متخصصان بهتر است که این فیلتر با هر بار تعویض روغن موتور عوض شود؛ ولی حداکثر پس از دوبار تعویض روغن موتور یک بار هم اقدام به تعویض فیلتر کنید.)
  6. اکنون روغن جدید را به موتور اضافه کنید و سپس میزان اندازه مناسب را بررسی کنید.

با فراگیری چند آموزش ساده تعویض روغن موتور خودروتان در منزل انجام دهید؛ تا هم به سلامت خودرو کمک کنید و هم در هزینه هایتان صرفه جویی کنید. 

 

پیشنهاد مطالعه: آموزش روش صحیح و آسان بستن زنجیر چرخ ( عکس)

نکات مورد توجه در بهترین زمان برای تعویض روغن موتور : 

  • سعی کنید در هر بار تعویض روغن موتور فقط از یک نوع روغن و با یک برند استفاده کنید.
  • تغییر رنگ و سیاه شدن روغن تازه عوض شده؛ بدان معنا نیست که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده؛ زیرا روغن با جذب دوده و ناخالصی های موتور تغییر رنگ میدهد پس نیازی به تعویض نیست.
  • این اشتباه را نکنید که بیش از اندازه روغن بریزید زیرا روغن به بخش های دیگر نفوذ کرده و سبب اختلال در فعالیت خودروی شما می شود.
  • سعی کنید با هر بار تعویض روغن موتور خودرو تعویض فیلتر را هم انجام دهید.

روغن موتور از اصلی ترین جزئیات در موتور خودرو است. همان گونه که خون در رگ های ما جریان دارد و بدن ما به آن برای حیات نیاز دارد؛ روغن موتور هم در خودرو در جریان است تا عملکرد خودرو بهبود یابد. سلامت خودروی شما به نوع روغن و زمان تعویض آن بستگی دارد. روغن موتور مناسب خودروی خود را بشناسید تا به بهبود عملکرد قطعات خودرو کمک کنید. 

ما در فروشگاه لوازم جانبی کینگ اسپرت همواره سعی داشته ایم تا با ارائه مطالب آموزشی باعث افزایش آگاهی هموطنانمان شویم تا با دید بهتر نسبت به موضوعات، تصمیم گیری های خود را انجام دهند. همچنین می توانید برای دیدن سایر مقالات آموزشی در مورد خودرو وارد صفحه مجله کینگ اسپرت شوید.

1 دیدگاه در “بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودروها | آموزش تعویض روغن موتور

  1. Imogen Jon گفت:

    Well I truly enjoyed studying it. This tip procured by you is very effective for accurate planning. Imogen Jon Hum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *