بک فایر یک پدیده حیرت‌انگیز و هیجان‌آور برای دوستداران و عاشقان خودرو در دنیای مسابقات است. با این حال اطلاعات بسیار کمی راجع به این موضوع وجود دارد. بک فایر چیست؟ تا آخر این مقاله به سوال شما پاسخ خواهیم داد. این واژه در فارسی معادل آتش عقبه است. اما در ادامه با معنی کلمه بک فایر ادامه خواهیم داد. بک فایر به صورت آتش از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین از انتهای لوله اگزوز خارج می‌شود. این زبانه‌های آتشی در اگزوز خودروهای مسابقه‌ای نیز دیده می‌شود  که در زمان تعویض دنده یا تغییر دور موتور به وجود می‌آید و یکی از زیباترین لحظات در خودرو می‌باشد، البته که دلایل دیگری هم موجب پیش آمدن این موضوع می‌شود. بک فایر را می‌توان در خودروهای پرقدرت و استاندارد مشاهده کرد.

بک فایر چیست

بک فایر چیست؟!

اگر بخواهیم واژه‌ی بک فایر را معنا کنیم در لغت فارسی به آتش از عقب می‌رسیم. زمانی که بعضی از خودروهای مسابقه‌ای حین حرکت، سرعت خود را افزایش می‌دهند، ناگهان یک حالت آتش یا انفجار در اگزوز رخ می‌دهد که به این رویداد بک فایر می‌گویند. برای درک اهمیت و لذت بردن از این آتشی که خارج می‌شود  شما باید یک ماشین باز باشید. این ویژگی برای مسابقات رالی و کورس‌های خیابانی اهمیت بسیاری دارد.

پیشنهاد مطالعه: تیونینگ چیست

 آتش عقبه در خودروهای بنزینی ایجاد می‌شود و در زمانی اتفاق می‌افتد که پدال گاز رها می‌شود. بک فایر با تغییر سرعت خودرو و تغییر دنده ایجاد می‌شود و با برداشتن پا از روی پدال گاز آتش از اگزوز خارج می‌شود. بک فایر را می‌توان با حالت‌های مختلف انجام داد. برای مثال: با خاموش و روشن کردن کولر یا تنظیمات موتور ماشین.

طریقه نصب بک فایر

بک فایر شامل کلید فشاری یک شمع است. برای نصب این محصول به یک وایر احتیاج دارید. اما برای نصب بک فایر بر روی خودروی خود باید به افراد متخصص مراجعه کنید چرا که این محصول با ایجاد اشتعال و کارکرد با بنزین خطرناک می‌باشد. بک فایر برای استفاده در خودروهایی که دارای هدرز و منبع اگزوز اسپرت باشد بهتر است. این محصول بیشتر برای خودروهایی که سیستم کاربراتوری دارند و یا مکانیزم الکترونیک پیچیده‌ای ندارند بسیار مناسب‌تر هستند. با توجه برخی اطلاعات نادرست بک فایر کاملا با بک اسموک متفاوت است. بک اسموک برای تولید دود در اگزوز است و نصب و عملکرد آن با بک فایر متفاوت است.

بک فایر در موتور سیکلت

بک فایر در موتور سیکلت

همانطور که در مطالب بالا خواندید، بک فایر از صدا و اتش تشکیل شده است. صدای بک فایر در موتور سیکلت پاپ یا بنگ بلندی به همراه دارد. این صدا از لوله‌های اگزوز موتور سیکلت زمان کارکردن و یا گاز دادن به موتورسیکلت خارج می‌شود. نصب بک فایر در موتور سیکلت خطرناک و آزار دهنده است، زیرا صدای ان باعث آسیب به گوش‌های شما می‌شود. بنظر شما عامل  بروز مشکل در بک فایر چیست؟

بک فایر موتور سیکلت، به این دلیل که سوخت در آن محترق نشده است، در لوله اگزوز رخ می‌دهد و این عمل ناشی از موارد زیر است:

  • زمان بندی نادرست
  • جرقه زدن متناوب
  • شل شدن لوله اگزوز
  • اضافه شدن سوخت زیاد
  • سوخت کم در سیلندر
  • اگزوز کوتاه و بلند

این دلایل به تنهایی باعث به وجود آمدن بک فایر می‌شود.

طریقه عملکرد بک فایر

زمانی که شما ب دکمه‌ بک فایر فشار وارد می‌کنید یکی از وایرهای خودرو قطع می‌شود و شمعی که به آن وصل شده است جرقه نمی‌زند و باعث می‌شود بنزین داخل پیستون نسوزد. در این میان مقداری از این بنزین بصورت خام از پیستون خارج شده و به کوئل و شمع بک فایر می‌رود و احتراق صورت می‌گیرد.

بک فایر را می‌توان به دو صورت نصب نمود:

  1. به صورت شلیکی: در این روش شمع و کوئل باید 50cm بعد از ۴شاخ اگزوز نصب شود.
  2. آتش و صدا به صورت مداوم: در این روش شمع و کوئل باید در 5cm پایان اگزوز نصب شود.

مهم‌ترین نکات در مورد بک فایر چیست؟

اگر می‌خواهید صدا و آتش ایجاد کنید باید دور موتور بالاتر از ۴باشد. در زمان حرکت خودرو اگر می‌خواهید از بک فایر استفاده کنید باید ابتدا یا کلاج بگیرید و یا اینکه خودرو را خلاص کنید و دور موتور را بالای ۵ببرید. در زمانی که پدال گاز را رها می‌کنید دکمه بک فایر را فشار دهید.

مهم‌ترین نکات در مورد بک فایر چیست

چند سوال متداول در رابطه با بک فایر

در ادامه به سوالات متداول کاربران، پیرامون بک فایر پاسخ می‌دهیم تا انتها همراه ما باشید!

دلیل اینکه آتش از اگزوز بیرون نمی‌آید چیست؟!

  • محل قرارگیری کوئل و شمع اشتباه است.
  • اتصالات کوئل و یا خود آن به مشکل خورده است.
  • برق خودرو دچار مشکل شده است.
  • کیت بک فایر سوخته است.

نصب بک فایر به خودرو صدمه میزند؟

خیر، درصورت نصب اصولی هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.

آیا برای خودروهایی که بک اسموک دارند، می‌توان بک فایر نصب کرد؟

بله، اما باید به صورت جدا از آن استفاده نمود.

بک فایر یا آتش عقبه را می‌توان روی چه خودروهایی نصب کرد؟

بک فایر را می‌توان روی خودروهای انژکتوری و همچنین روی خودروهای کاربراتی نصب نمود، اما برای نصب بر روی خودروهای کاربراتی به تجربه‌ی بیشتری نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: علت بوی بد اگزوز خودرو چیست

برای بیشتر شدن آتش بک فایر چه کاری انجام دهیم؟

از کوئل و وایر مناسب و با کیفیت استفاده کنید مانند کوئل نیسان و پژو. موتورهای پرقدرت و تقویت شده برای ایجاد آتش بسیار مناسب‌تر هستند.

برای تقویت موتور خودروها از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

  • استفاده از هدرز
  • استفاده از کیت مکش کیت
  • ری مپ کردن خودرو

کیت مکش کیت شامل چه چیزهایی می‌شود؟

فیلتر هوا اسپرت، لوله رابط، سایکلون و فیلتر بخار روغن

شرایط نصب بک فایر چیست؟

در مرحله‌ی اول کاتالیزور برداشته شده یا کاملا تخلیه شود. اگر می‌خواهید روی اگزوز فابریک نصب کنید، منبع اگزوز را خالی کنید. نصب بک فایر روی اگزوز اسپرت مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سخن آخر

در این مطلب از وبلاگ کینگ اسپرت با شما کاربران گرامی همراه بودیم و اطلاعاتی درباره بک فایر در اختیارتان گذاشتیم. در پاسخ به سوال بک فایر چیست باید بگوییم که بک فایر یک محصول پرطرفدار در میان اسپرت بازان و طرفداران خودروهای مسابقه‌ای می‌باشد. در این مقاله با انواع بک فایر و روش نصب، نکات و نحوه‌ی عملکرد این محصول و… آشنا شدیم و آموختیم که علاوه بر جنبه نمایشی، جنبه زیبایی و علاقمندان بسیاری هم دارد. همچنین می‌توانید برای خرید بک فایر با بهترین قیمت و تضمین کیفیت از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی خودرو کینگ اسپرت اقدام کنید.

2 دیدگاه در “بک فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. باربد گفت:

    درود
    موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ کاربراتور دارم ، هنگام گاز یهویی بکفایر رگباری میزنه با صدای بلند
    مثلا دنده یک گاز که میدی دور موتور بیاد بالا دیگه بالاتر نمیره و بکفایر میزنه .
    ممکنه خطری برا موتور داشته باشه ؟! باعث والف زدن میشه ؟! هنوز دلیلشو پیدا نکردم چرا بکفایر میزنه اگزوز شل نیست . کاربرات تنظیمه . شمع نوعه تازه انداختم .کمپرس موتور خیلی قویه
    وقتی گاز میدم دور بالا بکفایر میزنه و وقتی که گازو ول میکنم
    سپاس فراوان

    1. سلام ما از موتور سیکلت سر رشته ای نداریم که بتونیم کمکتون کنیم عذر خواهی میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *