هدلایت نسل جدید سیستم های روشنایی خودرو بوده که در آن از گاز برای تولید نور استفاده نشده است و منبع نوری آن “ال ای دی LED” می باشد. از این رو برای روشن شدن نیاز به صرف زمان نبوده و بلافاصله حداکثر توان خروجی را ارائه می دهد که از این جهت نسبت به زنون برتری دارد. حداقل زمان جهت تکمیل شدن شدت نور خروجی زنون 5 ثانیه می باشد که این زمان تا 10 ثانیه بسته به کیفیت زنون قابل افزایش خواهد بود.

چراغ جلو خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای هر خودرو محسوب می‌شود که تاریخچه‌ای برابر با اختراع اتومبیل دارد.

آنچه امروزه در میان انواع چراغ‌های خودرو طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است چراغ‌ هدلایت و چراغ‌ زنون است که فروشگاه لوازم جانبی خودرو کینگ اسپرت با ارائه این مقاله قصد دارد شما را در انتخاب خرید چراغ هدلایت و چراغ زنون راهنمایی کند.


در ادامه به بررسی و معرفی زنون ها و هدلایت ها میپردازیم، همچنین شما میتوانید
برای دیدن مشخصات کامل هر محصول روی عکس آن کلیک کنید.

 

مقایسه هدلایت و زنون

چراغ زنون چیست؟

چراغ زنون نور سفید متمایل به آبی دارد و زمانی که شما از نور بالا استفاده می‌کنید، تفاوت آن را با سایر چراغ‌ها به‌وضوح احساس می‌کنید. میزان شدت نور در تمام چشمه‌های نوری با واحدی به نام لومن(LM) اندازه‌گیری می‌شود، به‌طورکلی چراغ‌های فابریک خودرو دارای ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار لومن نوری هستند؛ قطعا هر چه مقدار این عدد بالاتر برود، شدت نور بیشتری را در اختیار خواهید داشت. این عدد در چراغ‌ زنون و چراغ‌ هدلایت با عدد ۵۰۰۰ به بالارویت می‌شود.

ازجمله مزیت‌های چراغ زنون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • چراغ‌های زنون نسبت به چراغ‌های نسل‌های قبل، دیرتر خراب می‌شوند و می‌توان گفت عمری ۱۰ برابر نسل‌های قبلی خود دارند.
  • نور آبی و سفید در چراغ زنون باعث افزایش ۳ برابر روشنایی بیشتر در جاده می‌شود.
  • چراغ‌های زنون از تنوع رنگ زیادی برخوردارند؛ رنگ لامپ زنون با حرف K نمایش داده می‌شود (کلوین درجه دمای لامپ است) میانگین عددی رنگ چراغ زنون از ۳۰۰۰K آغاز و تا ۳۰۰۰۰K  ادامه دارد.


زنون ترانس کوچک 55wپک کامل زنون 100w | زنون و ترانس 100 واتپک کامل زنون ترانس بزرگ 75wپک کامل زنون 150w | زنون و ترانس 150 وات

[ خرید زنون خودرو ]

چراغ هدلایت چیست؟

سیستم نوردهی انواع خودروها به ۳ دسته HID، HALOGEN و LED تقسیم می‌شود. دو مورد اول که نمونه‌های قدیمی‌تر هستند با ترکیب الکتریسیته و گاز کار می‌کردند و LED ها که نسل جدید سیستم روشنایی خودروها محسوب می‌شوند، عملکردی کاملا متفاوت نسبت به دو مدل قبلی دارند. تا قبل از سال ۲۰۰۴ میلادی چراغ‌های LED کاربردی نداشتند و درست در همان سال شرکت لکسوس با ارائه خودرو LS600 از نخستین خودرو با سیستم نورپردازی LED رونمایی کرد؛ بعدازآن کمپانی آئودی در سال ۲۰۰۷ و سپس شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۱۳ به ترتیب اولین سری خودروهای خود را با استفاده از چراغ‌های هدلایت به بازار عرضه کردند. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت چراغ هدلایت نسل جدیدی از چراغ‌ها هستند که به علت کیفیت و نوردهی بالا، خیلی سریع نسبت به سایر رقبا خود در بازار شهرت گرفت.

حتما بخوانید: هدلایت چیست؟! بررسی و آشنایی با کاربرد انواع هدلایت خودرو

اگر خودرو شما مجهز به چراغ هدلایت نیست و تمایل به استفاده از آن رادارید کافیست به متخصص این کار مراجعه کرده و پایه چراغ هدلایت خود را خریداری و نصب کنید. برای نصب چراغ هدلایت به یکسری سوکت و قطعات نیاز است که اصطلاحا به آن‌ها پایه می‌گویند به‌ عنوان ‌مثال اگر خودرو شما پژو ۴۰۵ است و تمایل به استفاده از چراغ هدلایت دارید، باید برای نورپایین از پایه H4، نوربالا از پایه H4 دو کنتاکت و در قسمت پروژکتور از پایه H3 استفاده کنید.

ازجمله مزایای چراغ هدلایت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • طول عمر بالا و کیفیت خوب چراغ‌ها نسبت به چراغ زنون
  • مصرف برق کم و نوردهی ملایم
  • سریع روشن شدن چراغ هدلایت نسبت به چراغ زنون
  • ایمنی بیشتر برای راننده و سلامت محیط‌زیست
  • تنوع رنگ در چراغ هدلایت
  • مقاوم بودن چراغ هدلایت حتی در برابر ضربه

هدلایت ارزان و با کیفیتلایمپ هدلایتخرید هدلایت 4 طرفه


[ خرید هدلایت خودرو ]

جدول پایه هدلایت ها به تفکیک خودرو

 

اتومبیل نور پایین نور بالا پروژکتور
نیسان ماکسیما 9005/9006 9005/9006 H3
مگان H7 H1 H11
سمند سورن H7 H1 H1
سمند ساده H3 H3 H3
سمند ال ایکس H7 H1 H3/H7
ساندرو H4 H4
زانتیا H1 H1 9005/9006
ریو H4 H4 880
رنو ساندرو استپ وی H4 H4
رانا H7 H1 H3
دنا H7 H1 H1
تیبا H7 H1 H1
تندر ال نود L90 H4 H4 H11
پژو پرشیا H7 H7/H1 H1/H7/9006
پژو slx H7 H1
پژو 206 چراغ فابریک H4 H4 H1
پژو 207 H7 H7 H1
پژو 206 چراغ اسپرت H7 H7 H1
پژو 405 H4 H4 H3
پژو 407 H1 H7
پراید H4 H4
پراید 132 H7 H1 H3
برلیانس H4 H4 H3
ام وی ام mvm 550 H7 H1 H7
ام وی ام 110 H4 H4

 

 

زنون بهتر است یا هدلایت؟

مقایسه چراغ زنون و چراغ هدلایت:

در درجه اول و قبل از هر مقایسه‌ای باید بگوییم مناسب‌ترین نور برای رانندگی در شب ۸۰۰۰ لومن است پس حتما به LM روی جعبه دقت کنید.

برای استفاده از چراغ زنون و هدلایت از هر برندی باید پایه مناسب همان چراغ را انتخاب کنید.

تکنولوژی بکار رفته در چراغ هدلایت جز گروه LED هاست که بزرگ‌ترین حسن آن عدم شکنندگی، مصرف کم و لومن بالا است؛ در مقابل درون چراغ‌های زنون از گاز زنون استفاده‌ شده که علاوه بر مصرف زیاد برق خودرو و آسیب به محیط‌زیست، گاهی در تصادفات خطرآفرین می‌شود.

در ایران استفاده از چراغ زنون به علت نور شدید و خطراتی که دارد، از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود (البته به‌جز خودروهایی که به‌صورت فابریک کارخانه زنون دارند)، اما نصب چراغ هدلایت جز جرائم قانونی به شمار نمی‌رود.

 

خرید هدلایت

 

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که اگر علاقه‌مند هستید که برای افزایش کیفیت نوردهی خودرویتان از یک چرغ قدرتمند استفاده نمایید که ضمن کیفیت مناسب و عمر نسبتا بالا، از منع قانونی نیز برخوردار نباشد، بهتر گزینه برای شما استفاده از چراغ هدلایت خواهد بود.
ما در فروشگاه لوازم جانبی خودرو کینگ اسپرت همواره سعی داشته ایم تا با ارائه مطالب آموزشی باعث افزایش آگاهی هموطنانمان شویم تا با دید بهتر نسبت به موضوعات، تصمیم گیری های خود را انجام دهند.
همچنین ما در  فروشگاه کینگ اسپرت در تلاش هستیم تا اجناس و لوازم اسپرت و لوازم جانبی خودرو بدون واسطه و آسان تر و ایمن تر از همیشه به دست مشتریان عزیز برسانیم تا بتوانند از خودرو اسپرت و شیک خود همواره لذت ببرند.


بنر نور و چراغ خودرو

منبع:sheypoor

 

4 دیدگاه در “زنون یا هدلایت؟ | بررسی و مقایسه کلی چراغ زنون و هدلایت

  1. وفایی گفت:

    بنظرتون کدوم رو بخرم زنون یا هدلایت ؟ میشه لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

    1. سلام خوش آمدید 🌹
      در این مورد شما میتونید با دیدن تمامی زنون ها و هدلایت هایی که در سایت موجود هست و طبق توضیحاتی که در بالا داده شده بهترین گزینه رو برای خودروتان انتخاب کنید. با تشکر 🙏
      پشتیبانی – کینگ اسپرت

    2. علی گفت:

      سلام. شما هدلایت رو برای ماشین مگان هم انجام میدین؟؟
      لطف میکنید یه قیمتی هم بهم بدین
      @alirezakashani1

      1. سلام ما نصب نداریم برای قیمت ها هم تو سایت چند مدل هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *