اگر از افرادی باشید که نسبت به ماشین خود حساس هستید، حتما در شرایط مختلف نیز این حساسیت را دارید. یکی از شرایطی که گاهی موجب آسیب رسیدن به ماشین شما می‌شود، می‌تواند در زمان عوض کردن روغن ترمز باشد. روغن ترمز به عنوان یکی از عناصر مهم در استفاده برای موتور ماشین، به راحتی می‌تواند آسیب رسان نیز باشد. اثر روغن ترمز روی رنگ ماشین با تخریب آن همراه است. اگر شما هم جز افرادی هستید که این مشکل را از نزدیک مشاهده‌گر بوده‌اید و دغدغه چگونگی برطرف کردن آن را دارید، این مقاله برای شما است.

در این مقاله سعی داریم تا در اولین قدم به سوال آیا روغن ترمز رنگ ماشین را می‌برد، پاسخ دهیم. در قدم‌های بعدی با بررسی این سوال از زوایای مختلف، راه‌حل‌هایی را برای آن ارائه کنیم. راه‌حل‌هایی که کمک کند تا ریختن روغن ترمز روی بدنه ماشین مشکلی را به وجود نیاورده و بتواند آسیب کمتری را به ماشین برساند.

تاثیر روغن ترمز روی رنگ ماشین

چیستی روغن ترمز و ترکیبات به کار رفته در آن

برای آن که بتوانیم نسبت به تاثیر روغن ترمز بر روی بدنه ماشین سخن بگوییم، ابتدا لازم است تا از چیستی روغن ترمز آگاه شویم. روغن ترمز را می‌توان روغنی دانست که برای کاهش سرعت ماشین و ترمز گرفتن مناسب استفاده می‌شود. در واقع روغن ترمز با تاثیر بر روی لنت ترمز و پیشستون‌ها، فشار را به آرامی بر روی آن‌ها وارد می‌کند و در زمان ترمز گرفتن، این کار را ساده می‌سازد. به این ترتیب، قرار گرفتن روغن ترمز در موتور ماشین می‌تواند تمامی اجزای دیگر ماشین را نیز درگیر کند. موضوعی که سبب شده است تا روغن ترمز جز حیاتی در موتور یک ماشین باشد.

حتما بخوانید: چه چیزی باعث خورندگی رنگ خودرو میشود؟

ترکیبات به کار رفته در روغن ترمز ماشین، به گونه‌ای است که خاصیت اسیدی دارد. این خاصیت اسیدی همان موضوعی است که سبب از بین بردن رنگ ماشین با روغن ترمز خواهد شد. در واقع ترکیبات به کار رفته در روغن ترمز برای افزایش وضعیت و بهبود کارکرد آن، می‌تواند موجب تخریب رنگ ماشین شود. موضوعی که به اهمیت نحوه و چگونگی تعویض روغن ترمز می‌افزاید.

روغن ترمز و ترکیبات به کار رفته در آن

کابوسی به نام ریختن روغن ترمز بر روی بدنه ماشین

همان‌طور که خوانددی، ترکیبات به کار رفته در روغن ترمز، برای آن که بتوانند به خوبی بر روی موتور ماشین تاثیر بگذارند و از میزان سرعت و اصطکاک در زمان ترمز گرفتن بکاهند، نیاز به خواصی اسیدی دارند. این خاصیت اسیدی سبب شده است تا در صورت ریختن روغن ترمز بر روی بدنه ماشین، آسیبی جدی به رنگ بدنه ماشین وارد شود.

با این حال، تعویض روغن ترمز امری اجتناب ناپذیر است که تمامی ماشین‌ها پس از مدتی به آن احتیاج پیدا می‌کنند. موضوعی که در صورت انجام درست آن و بررسی چگونگی تعویض روغن، موجب کاهش این میزان آسیب خواهد شد. به این منظور،کمک گرفتن از یک متخصص در زمینه تعویض روغن ترمز خودرو می‌تواند راه‌حل بسیار مناسب و کارآمدی برای شما باشد.

راه‌حلی برای پاک کردن روغن ترمز از روی بدنه ماشین

با تمامی موارد ذکر شده، به هر حال ممکن است در زمان تعویض روغن ترمز، مقداری از آن بر روی بدنه ماشین ریخته شود. با تمامی مواردی که به عنوان روش‌های پیشگیری از این موضوع ذکر شدند، باز نیاز است تا راه‌حلی برای برطرف کردن اثر روغن ترمز روی رنگ ماشین نیز داشته باشیم. سه نکته اصلی و اساسی در این موقعیت عبارت است از:

1.شست‌وشوی روغن ریخته شده با آب

در اولین قدم در زمان ریختن روغن ترمز روی بدنه مشاین، لازم است تا به سرعت روغن ترمز را از روی بدنه پاک کنید. البته به یاد داشته باشید که از هر روشی نباید به این منظور استفاده کنید.  استفاده از آب برای شستن و پاک کردن بدنه خودرو، انتخاب مناسبی است که می‌تواند آسیب‌های احتمالی آن را کاهش دهد. البته توجه داشته باشید که در زمان شست‎‌وشوی بدنه ماشین، روغن ترمز بر روی بخش‌های دیگر ماشین سرایت نکند. به چراغ‌ها و سپر ماشین توجه کافی را داشته باشید و از تمیز شدن کامل بدنه خودرو مطمئن شوید.

2.خشک کردن محل ریختن روغن

حال که شست‌وشوی بدنه خودرو به اتمام رسید، لازم است تا بدنه خودرو را به سرعت خشک کنید. آب باقی مانده ممکن است به کمی روغن ترمز آغشته باشد. از همین رو تمیز کردن آن می‌تواند احتمال باقی ماندن روغن ترمز را به حداقل خود برساند. این کار را به سرعت و با دقت بسیار بالا انجام دهید.

راه‌حلی برای پاک کردن روغن ترمز از روی بدنه ماشین

3.مراجعه به کارشناس رنگ یا صافکار

به عنوان آخرین مرحله و پس از اتمام شست‌وشو و خشک کردن بدنه ماشین از روغن ترمز، لازم است تا اتومبیل خود را به یک کارشناس صافکار و بدنه خودرو نشان دهید. به این ترتیب می‌توانید راهکارهای احتمالی دیگر برای بهبود اثر روغن ترمز بر روی رنگ ماشین را نیز متوجه شوید.

حتما بخوانید: نیم کلاچ چیست؟

آخرین نکات درباره رابطه روغن ترمز و رنگ ماشین

روغن ترمز یکی از موادی است که در صورت استفاده از خودرو نیاز به استفاده از آن نیز دارید. هر ماشینی در زمان‌ها و بازه‌های مشخص نیاز به تعویض روغن ترمز خود دارد. تعویضی که در صورت ماهر نبودن می‌تواند بر روی بدنه و رنگ ماشین آثار مخربی را بر جای بگذارد. از همین رو و در این مقاله، تصمیم گرفتیم تا درباره چیستی روغن ترمز و اثر روغن ترمز روی رنگ ماشین، نکات بیشتری را بیان کنیم. نکاتی که سبب جلوگیری از بین بردن رنگ ماشین با روغن ترمز شده و از هرگونه آسیب احتمالی با ریختن روغن ترمز روی بدنه ماشین بکاهد.

7 دیدگاه در “تاثیر روغن ترمز روی رنگ ماشین

  1. مسعود ارشادی گفت:

    سلام. شاید خیلی ها نمیدونند روغن ترمز چقدر برای رنگ خطرناک اما حلال ساده و سریعش اب هستش ، البته چند دقیقه فرصت دارید تا بشورید جایی اب نبود با پارچه جذب و خشک کنید یا خاک بریزید خشک کنید فقط یکجوری که اثری نمونه اگر روی رنگ بمونه قطعا خرابش میکنه مگر سریع بشوری اب که قطعا علاجشه وحلال خوبیه براش

  2. اکبر درویشان گفت:

    یک نفر رو ماشبن من روغن ترمز ریخت پراید هم بود هیچی نشد. تو دوربین دیدم روغن ترمز هم رنگ زرد بود. ساعت ۱۲شب ریخت تا ۱۲ظهر فردا

    1. علیرضا گفت:

      واقعا چیزی نشد؟
      روی ماشین من ریختن و من با اب شستم خدا میدونه فردا چی میشه

      1. پارسا گفت:

        پول مردم می‌دادی ک رو ماشین روغن ترمز نریزن

  3. احسان گفت:

    من ماشین پراید صبا دارم متاسفانه روغن ترمز دربش روغن ریزی داشته و داخل صندوق عقب ریخته رنگ کل صندوق رو برد.

  4. سحر گفت:

    واقعا رنگ رو از بین میبره؟

    1. سلام بله رنگ رو از بین میبره و پلاستیک رو هم نابود میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *