یکی از مواردی که قبل از خرید خودرو به آن توجه می‌کنیم، دنده آن است. دنده دو حالت دارد، دستی یا اتومات است. حالا مشکل برای انتخاب اینجا پیش می‌آید که بدانیم دنده اتومات بهتر است یا دستی! شاید در همین ابتدا بگویید که دنده اتومات بهتر است، اما چرا؟! در ادامه مزایا و معایب هر یک از این دنده‌ها را توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب دنده اتومات

در ابتدا به این موضوع اشاره می‌کنیم که مزایا و معایب دنده اتومات چه چیزهایی است. با توجه به این مطالب می‌توان در انتها به این نتیجه رسید که دنده اتومات بهتر است یا دستی.

مزایا و معایب دنده اتومات

مزایا گیربکس اتومات

قدرت: اولین موردی که در رابطه با گیربکس دستی باید به آن توجه کنید، قدرت بالای آن است. اگر یک خودرو به قدرت بالایی نیاز داشته باشد، بهترین انتخاب برای آن گیربکس اتومات است. دقت کنید که گیربکس وظیفه انتقال نیرو را هم در ماشین بر عهده دارد.

راحتی در رانندگی: گیربکس اتومات برای تعویض دنده نیازی به گرفتن کلاچ ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که رانندگی بسیار ساده‌ای را تجربه کنید. این موضوع زمانی که در ترافیک شهری هستید، اهمیت خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. دیگر نیازی نیست که مرتب بخواهید کلاچ را بگیرد و دنده را بین دنده یک، دو و خلاص حرکت بدهید.

در گیربکس‌های اتومات نیازی نیست که برای هر سرعتی، دنده عوض کنید، فقط در زمان خلاص کردن و پارک کردن نیاز به دنده عوض کردن خواهید داشت. همین موضوع به شما کمک می‌کند که رانندگی بسیار ساده‌تری را تجربه کنید.

لذت و مهارت رانندگی: شاید برای شما جالب باشد که رانندگی با دنده اتومات نیازی به مهارت زیادی ندارد، این در حالی است که رانندگی با گیربکس دستی مهارت و تجربه بالایی را نیاز دارد. ازآنجایی‌که در زمان رانندگی با گیربکس اتومات نیاز نیست کار سختی را انجام دهید، لذت رانندگی را بیشتر تجربه خواهید کرد.

حتما بخوانید: موتور انژکتور بهتر است یا کاربراتور؟

معایب گیربکس اتومات

همان‌طور که گفتیم برای اینکه بتوانید به‌خوبی جواب این سؤال را پیدا کنید که دنده اتومات بهتر است یا دستی باید مزایا و معایب هرکدام را به‌خوبی بدانید. در این قسمت تصمیم داریم در رابطه با معایب گیربکس اتومات مطالبی را بیان کنیم.

هزینه بالاتر: هزینه خرید و همچنین نگهداری از یک گیربکس اتومات بیشتر از گیربکس دستی است. ماشین‌هایی که گیربکس اتومات دارند، معمولاً گران‌قیمت‌تر هستند. همین موضوع باعث می‌شود که عده زیادی نتوانند ماشینی با گیربکس اتومات را خریداری کنند. علاوه بر اینکه هزینه خرید این خودروها بیشتر است، هزینه نگهداری از آن هم بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که در طول استفاده از یک ماشین، ممکن است که گیربکس او مشکل پیدا کند و نیاز به تعمیر داشته باشد. هزینه تعمیر گیربکس اتومات بیشتر است. به همین دلیل فقط برای خودروهای لوکس از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند.

مصرف بنزین بیشتر: از دیگر معایب یک گیربکس اتومات می‌توان به مصرف بالای بنزین آن اشاره کرد. البته باید بگوییم که این مصرف بنزین فقط به گیربکس بستگی ندارد و عوامل مختلفی در یک خودرو هستند که باعث افزایش یا کاهش مصرف بنزین می‌شوند اما معمولاً یک گیربکس اتومات مصرف بنزین بیشتری نسبت به یک گیربکس دستی دارد.

اطلاع از مزایا و معایب گیربکس اتومات کمک بسیار زیادی به شما می‌کند که در به نتیجه برسید که این نوع گیربکس برای شما مناسب است یا خیر!

مزایا و معایب دنده دستی

از دیگر مواردی که به ما کمک می‌کند تا به جواب مناسبی برای سؤال دنده اتومات بهتر است یا دستی، برسیم اطلاع از مزایا و معایب گیربکس دستی خواهد بود. توجه داشته باشید که ما این موارد را به‌صورت کلی و برای تمامی خودروها بیان می‌کنیم.

مزایا و معایب دنده دستی

مزایا گیربکس دستی

در ابتدا مزیت‌های استفاده از گیربکس دستی را شرح خواهیم داد.

هزینه کمتر: باید بگوییم که هزینه خرید و نگهداری یک گیربکس دستی کمتر از گیربکس اتومات است. هنگامی‌که گیربکس خودرو شما دچار مشکل شود، با هزینه کمتری می‌توانید آن را تعمیر کنید. در مواردی که لازم باشد می‌توانید با هزینه منصفانه‌ای گیربکس دستی خودرو خود را تعویض کنید. البته هزینه انجام این کار به موارد مختلفی بستگی دارد که در اینجا فرصتی برای توضیح در مورد آن‌ها نیست.

مصرف سوخت کمتر: مصرف سوخت یکی از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب یک خودرو اهمیت دارد. باید بگوییم که یک گیربکس دستی، معمولاً سوخت کمتری را مصرف می‌کند. یعنی نیازی نیست که هزینه زیادی را برای این مورد در نظر بگیرید.

حتما بخوانید: چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم؟

معایب گیربکس دستی

بعد از مزایا استفاده از گیربکس دستی، حالا لازم است که در مورد معایب آن هم اطلاعاتی را بیان کنیم.

رانندگی سخت: هنگامی‌که با گیربکس دستی رانندگی می‌کنید، باید مدام دنده را تغییر بدهید، البته همان‌طور که میدانید این تغیر دنده با توجه به سرعت ماشین انجام می‌شود. به همین دلیل شما باید در حین رانندگی به این موضوع هم دقت داشته باشید.

این موضوع در محل‌هایی که ترافیک سنگین دارد، باعث اذیت شدن شما خواهد شد. شما مدام باید دنده را عوض کنید تا به گیربکس ماشین آسیب وارد نشود. لازم به ذکر است که برای رانندگی با گیربکس دستی باید تمرکز و مهارت بیشتری هم داشته باشید.

دنده اتومات بهتر است یا دستی

دنده اتومات بهتر است یا دستی

حالا بعد از مطالب و توضیح در مورد فرق دنده اتومات و دستی بالا می‌توان به این سؤال پاسخ داد که اصلاً دنده اتومات بهتر است یا دستی. در پاسخ باید بگوییم که بهتر بودن هر کدام از این گیربکس‌ها به شرایط خود شما بستگی دارد. اگر بودجه کافی برای خرید یک خودرو با گیربکس اتومات را در اختیار دارید، طبیعتاً رانندگی با این گیربکس برای شما ساده‌تر خواهد بود.

البته تصور نکنید که رانندگی با گیربکس دستی کار سختی است، در این حالت فقط باید تمرکز بیشتری داشته باشید. به‌هرحال در نهایت این خود شما هستید که با توجه به شرایط خودتان و همچنین بودجه‌ای که برای خرید خودرو در اختیار دارید، تصمیم می‌گیرید که کدام نوع گیربکس برای شما بهتر است.

خرید سردنده

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که به یک سؤال مهم و کاربری جواب بدهیم، اینکه دنده اتومات بهتر است یا دستی. برای پاسخ به این سؤال در ابتدا توضیح دادیم که استفاده از یک گیربکس اتومات چه مزیت‌ها و همچنین معایبی را برای شما به همراه خواهد داشت.

این مزیت‌ها و معایب را از جنبه راحتی در رانندگی، هزینه خرید و نگهداری گیربکس و همچنین میزان مصرف سوخت آن بررسی کردیم. در ادامه اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب دنده دستی بیان کردیم. در انتها هم به سؤال اصلی رسیدیم که بهتر است کدام نوع گیربکس را انتخاب کنیم.

همان‌طور که گفتیم خوب و مناسب بودن یک گیربکس متناسب با شرایط شما مشخص می‌شود، یعنی خودتان می‌توانید به این نتیجه برسید که چه گیربکسی را انتخاب کنید. اگر تجربه‌ای از خرید و استفاده از گیربکس اتومات و دستی دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید. هر سؤال دیگری هم در مورد فرق دنده اتومات و دستی دارید، از ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *