شاسی‌بلند آفرودی فول‌سایز تویوتا لندکروز همواره در بین آفرود سواران حرفه‌ای محبوبیتی خاص دارد. این خودرو البته به‌جز داشتن خصوصیات آفرودی، خودرویی خانوادگی و جادار است که می‌تواند در مصارف شهری و جاده‌ای نیز بسیار کارآمد باشد و عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.  

تویوتا لندکروز با سیستم ۲ دیفرانسیل مجهز به قفل دیفرانسیل، شاید در ظاهر ازنظر برخی تکراری و خسته‌کننده‌ شده باشد، اما همچنان در بین آفرودسواران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه این افراد به ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد تویوتا لندکروز به‌خصوص نسخه ۴٫۷لیتری آن اشراف کامل دارند. همین اشراف باعث شده است که لندکروزهای کم‌تعداد موجود در ایران، معمولاً بین آفرودسواران دست‌به‌دست شود و کمتر بتوان در بازار شاهد آن بود. اگر کسی قصد فروشش را داشته باشد، با هواخواهان بسیاری مواجه می‌شود. 

مشخصات فنی 

نسخه ۸ سیلندر ۴٫۷لیتری لندکروز که همه خصوصیات یک خودروی آفرود واقعی را دارد و تیپ فول این نسل محسوب می‌شود، از قفل الکترونیکی دیفرانسیل و محدود‌کننده لغزش آن بهره می‌برد. این خودرو با موتور حجیم خورجینی ۳۲ سوپاپ خود توان تولید ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. لندکروز ۴۷۰۰ سی‌سی از سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتری برخوردار است و شتاب صفر تا صد ۹ثانیه‌ای دارد. گیربکس خودرو نیز از نوع ۶سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونوک و مجهز به شیفت‌لاک است. مطالعه اطلاعات مفید مدل‌های دیگر خودرو در تویوتا لندکروز دیوار را پیشنهاد می کنیم. 

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی 

لندکروز با بهره‌مندی از سیستم‌های ترمز و پایداری ABS, EBD, BAS, VSC, TRC, VDIM, AHC, AVS و ATRC یک خودروی بیابانی به‌معنای واقعی کامل را در اختیار راننده قرار می‌دهد. تویوتا لندکروز به‌عنوان یک خودروی آفرود از استانداردهای ایمنی خوب و ۵ ستاره ایمنی مؤسسه یوروانکپ برخوردار است و امنیت کامل سرنشینان را فراهم می‌کند. تجهیز ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار وجود مانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب، سیستم هشدار خروج از خطوط، رادار جلو به‌همراه سیستم پیشگیری از تصادف، رادار نقطه کور، سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سراشیبی و سربالایی، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب و کروز کنترل از دیگر امکانات لندکروز است که برای خودرویی به سن‌و‌سال آن، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. 

 گرمکن صندلی‌های هر ۳ ردیف و سردکن صندلی‌های جلو، ارگونومی مناسب صندلی‌ها با روکش چرم طبیعی، نمایشگر ۹اینچی در مرکز داشبورد، سیستم تهویه مطبوع چهارگانه، فضای بزرگ کابین برای همه سرنشینان ازجمله مواردی است که رفاه را در کابین لندکروز به‌صورت کامل برقرار می‌کنند. بزرگی صندوق بار تویوتا لندکروز برابر با بزرگی صندوق یک سدان شهری است، با این تفاوت که ارتفاع بیشتری هم دارد. 

مزایا و معایب 

شتاب لندکروز و سرعت‌گیری اولیه و ثانویه آن، برای خودرویی با ابعاد، وزن و جثه آن غیرقابل تصور است. این خودرو چنین شتابی را مدیون عملکرد بی‌نقص موتور و همکاری کامل آن با گیربکس تیپ‌ترونیک است. سواری نرم تویوتا لندکروز را می‌توان با یک سدان شهری مقایسه کرد؛ به این معنی که به‌هیچ‌عنوان تجربه انتقال ضربات و ارتعاشات به داخل کابین که در خودروهای آفرودی و شاسی بلند معمول است، در لندکروز مشاهده نمی‌کنیم و این موضوع در نوع خود اهمیت زیادی دارد. تنها مورد منفی درباره این خودرو، انتقال صدای پیشرانه به داخل کابین و مصرف سوخت زیاد آن است. 

قیمت روز خودرو 

در ایران، یکی از بزرگترین معایب لندکروز را باید قیمت غیرمنطقی آن حتی پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از تولیدش دانست. اگر سری به  قیمت روز خودرو لندکروز دیوار بزنید، خواهید دید که این خودرو همچنان مانند تمام سال‌های حضورش در ایران، در بین گران‌ترین شاسی‌بلندها و آفرودی‌های بازار است؛ شاید حتی گران‌ترین آنها! بااین‌حال ازنظر کارشناسان، لندکروز از آن دست محصولاتی است که می‌توان مصداق ضرب‌المثل «قدر زر زرگر شناسد» باشد. واردات محدود، توقف واردات و البته کیفیت و قابلیت زیاد این خودرو در کلاس خود، باعث شده است تا این قیمت همچنان بالا بماند و خریدارانی که به دنبالش هستند، حتی با وجود دردسرهای تأمین قطعات، هزینه نگهداری زیاد و خدمات پس از فروش ضعیف حاضر به پرداخت این هزینه باشند 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *