شاید برای شما هم جالب باشد که بیمه شخص ثالث، پر مخاطب‌ترین نوع بیمه‌ای است که در ایران ارائه می شود. از نگاه کارشناسی علت این همه استقبال از بیمه شخص ثالث به اجباری بودن آن برمی‌گردد. باید توجه داشت در صورتی که وسیله نقلیه‌ای تحت پوشش این بیمه نباشد، مسلما مشکلات و عواقب سنگینی برای راننده ایجاد می‌شود. در این مقاله در صدد هستیم که به این سوال پاسخ دهیم: ” بیمه شخص ثالث چیست؟” اگر مایل به کسب اطلاعات دقیق درباره بیمه شخص ثالث و قوانین آن هستید، این مقاله را از دست ندهید.

بیمه شخص ثالث: مزایا، پوشش‌ها و نحوه محاسبه آن

بیمه ماشین چیست و چرا باید آن را خریداری کرد؟

ماشین هم مثل انسان برای بقای عمر خود نیاز به بیمه دارد. به این ترتیب، اتومبیل می‌تواند با سلامت بیشتری زندگی کرده و خطر حادی آن را تهدید نکند. بیمه ماشین شامل سه نوع بیمه است:

  • بیمه شخص ثالث
  • بیمه بدنه
  • بیمه حوادث راننده

از این سه نوع بیمه ماشین، بیمه شخص ثالث اجباری بوده و نداشتن آن منجر به جریمه راننده می‌شود.

بیمه شخص ثالث چیست؟ شخص ثالث کیست؟

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید.( در اکثر بیمه‌نامه ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است ( شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می شود). در نهایت، شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است. تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرند.

پوشش‌های مختلف بیمه اتومبیل چیست؟

از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جبران هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی و جبران هزینه ها
  • جبران هزینه‌‌ها و خسارت‌های جانی به سرنشینان اتومبیل راننده مقصر و حتی خود فرد راننده مقصر

نرخ پایه بیمه شخص ثالث درسال ۱۴۰۰

این رقم را هر سال قوه قضاییه اعلام می‌کند. برای مثال در سال ۱۴۰۰، نرخ دیه کامل انسان در ماه های حرام ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه های غیر حرام ۴۴۰ میلیون تومان اعلام شد. بر اساس تقویم قمری ماه های ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم به عنوان ماه های حرام شناخته می شوند..

نوع کاربری وسیله نقلیه

میزان ریسک در بیمه برای شرکت های بیمه‌گر یکی از اساسی ترین عوامل تعیین حق بیمه است. نوع کاربری وسیله نقلیه نشان می‌دهد که شرکت بیمه تا چه میزان متقبل ریسک و هزینه های معمول در حوادث رانندگی می‌شود. کاربری های دیگری مانند آمبولانس، بارکش، سازمانی و… هم تعریف شده اند که هرکدام شرایط ویژه خود را دارند.

بیمه شخص ثالث و جریمه دیرکرد

همانطور که می توانید  با داشتن تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث،  از مزایای کاهش حق بیمه برخوردار شوید. در مقابل در صورتی که برای تمدید بیمه شخص ثالث دیرکرد و یا به هر دلیلی وقفه ای داشته باشید، ملزم خواهید بود که حق بیمه بیشتری پرداخت کنید. این قانون به علت اجباری بودن بیمه شخص ثالث تصویب شده است. رقم جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه می شود و حداکثر برای ۳۶۵ روز در نظر گرفته می شود.

سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در سال ۱۴۰۰

هرچه سقف تعهدات مالی بالاتر باشد، باعث می شود حق بیمه هم بیشتر شود. میزان پوشش نشان دهنده سقف تعهد مالی شرکت بیمه در برابر بیمه گزار است. این پوشش‌ها خسارت های مالی و جانی را جبران می‌کنند. میزان پوشش‌ها تاثیر مستقیمی بر حق بیمه دارد.

هرساله بیمه مرکزی مبلغی را به عنوان حداقل پوشش مالی اعلام می کند. این رقم برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۶ میلیون تومان است. تمام بیمه‌‌گزاران این امکان را دارند تا با پرداخت حق بیمه بیشتر سقف تعهدات مالی شرکت بیمه را افزایش دهند.

تخفیف شرکت های بیمه

با توجه به اینکه بیمه مرکزی هر سال اعلام می کند که حداقل و حداکثر حق بیمه باید چه میزانی داشته باشد، شرکت های بیمه با توجه به خدماتی که ارائه می دهند و سیاست های خاصی که در پی می گیرند، مبلغ حق بیمه را در همین بازه تعیین می کنند. علت تفاوت حق بیمه شرکت ها با یکدیگر در همین است که هر کدام مبلغ مشخصی را به عنوان تخفیف مجاز در نظر می گیرند تا رضایت مشتریان را بیشتر جلب کنند. اما در نهایت با وجود تخفیف ها، حق بیمه نباید از حداقلی که بیمه مرکزی اعلام کرده، کم تر باشد.

برای خرید بیمه شخص ثالث و مقایسه انواع شرکت‌های بیمه به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty

بیمه شخص ثالث و تعهد شرکت بیمه

مدت اعتبار بیمه نامه ها برای بیمه شخص ثالث

مدت اعتباری که برای بیمه شخص ثالث تعیین می شود، متغیر بوده و می تواند از چند روز تا یک سال را شامل شود. به همین جهت است که بعضی از شرکت ها، بیمه شخص ثالث را به صورت روزشمار ارائه می دهند. با این حال خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه برای متقاضیان به صرفه تر است. علت آن است که ریسک بیمه های کوتاه مدت بیشتر است و برای همین قیمت یک بیمه نامه سه ماهه، از یک چهارم قیمت بیمه نامه سالانه بیشتر خواهد بود.

بهترین بیمه شخص ثالث را کدام شرکت بیمه ارائه می دهد؟

جواب این سوال این است که بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت های هر شخص تعیین می شود. برای مثال بسیاری از متقاضیان صرفا به دنبال این هستند که بیمه نامه های ارزان تری را خریداری کنند. یا در مقابل، کسانی هستند که نگران سقف تعهدات بالاتری می گردند و تمایل دارند با پرداخت حق بیمه بیشتر از میزان پوشش مالی بالاتری برخوردار شوند.

خرید بهترین بیمه شخص ثالث

در سالیان گذشته مقایسه خدمات شرکت های بیمه برای افراد بسیار سخت بود. احتمالا برای این کار شخص باید زمان بسیار طولانی را برای مراجعه به هریک از دفاتر بیمه صرف می کرد تا بتواند خدمات شرکت های مختلف را مقایسه کند. اما امروزه این کار به سادگی و تنها با مراجعه به سایت بیمه دات کام  فراهم شده و با وارد کردن و تغییر دادن هرکدام از فاکتورهایی که گفته شد و نام شرکت بیمه مورد نظر می توانید حق بیمه نهایی را محاسبه و این مبلغ را در شرکت های مختلف محاسبه کنید.

منبع : سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *