یکی از دغدغه­‌های مهم صاحبان خودرو، حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت آن است. با افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو این مسأله اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است. راه‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود دارد.‌ استفاده از قفل فرمان و قفل پدال یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای حفظ امنیت خودرو است. اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال، مزایا و معایب

در این مقاله سعی کرده‌ایم مزایا و معایب این دو وسیله را بیان کنیم تا بتوانید راحت‌تر در این‌باره تصمیم بگیرید. شاید فکر کنید قفل فرمان و قفل پدال یک روش قدیمی برای ایجاد امنیت است، اما گفته می‌شود با توجه به اینکه در حال حاضر سارقان از وسیله‌های شبیه‌ساز الکترونیکی مختلف برای از بین بردن سیستم دزدگیرها استفاده می‌کنند و از بین بردن این سیستم‌ها نسبت به قبل راحت‌تر شده است، باز هم قفل‌های فرمان و پدال یکی از وسایل کاربردی برای حفظ امنیت خودرو به حساب می‌آیند. اما برای انتخاب صحیح‌تر، بهتر است بدانیم قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قفل فرمان و پدال

قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال، مزایا و معایب

یک قفل فرمان ساده میله‌ای شبیه به عصا است که به فرمان متصل شده و قفل می‌شود. با قفل شدن این وسیله حرکت خودرو محدود می‌شود و امکان سرقت کاهش پیدا می‌کند.

مزایای قفل فرمان خودرو

قفل فرمان یک بازدارنده بصری و روانی است؛ زیرا وقتی یک سارق در پارکینگ پرسه می‌زند تا دزدی کند، از بین دو ماشینی که یکی قفل فرمان دارد و دیگری ندارد، برای راحتی کارش خودرویی را انتخاب می‌کند که مجهز به قفل فرمان نیست.

  • قفل فرمان یک وسیله ارزان‌قیمت است و نسبت به سایر سیستم‌های پیچیده امنیتی هزینه بسیار کمتری دارد.
  • کاربرد قفل فرمان بسیار آسان است به‌طوری‌که افراد، بدون داشتن سواد و اطلاعات خاص می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • استفاده از قفل فرمان باعث می‌شود شما با خیال راحت‌تر ماشین را در محل ناشناس پارک کرده و به کار خود رسیدگی کنید. به عبارت دیگر با استفاده از این وسیله یک آسودگی خاطر برای شما ایجاد می‌شود.
  • استفاده از قفل فرمان باعث می‌شود فرمان چرخش نداشته‌باشد. بنابراین حتی اگر درب خودرو باز باشد و سارق بخواهد خودرو را حرکت دهد، نخواهد توانست در پیچ‌ها ماشین را بچرخاند.

با همه این گفته‌ها قفل فرمان معایبی نیز دارد از جمله اینکه شکستن این وسیله بسیار راحت است، مگر اینکه از فلز بسیار مقاوم ساخته شده باشد و از طرف دیگر بعضی از سارقان حرفه‌ای حتی بدون شکستن قفل فرمان و با استفاده از کلیدهای مخصوص می‌توانند آن را باز کنند. البته فعلا زود است تا تصمیم بگیرید که قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال.

بیشتر بخوانید: نحوه بستن قفل فرمان

قفل پدال نیز مانند قفل فرمان به منظور حفظ امنیت خودرو استفاده می‌شود. این قفل روی پدال نصب می‌شود و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند.

مزایای قفل فرمان خودرو

قفل پدال مزیت‌های زیر را دارد:

  • قفل پدال نیز مانند قفل فرمان وسیله‌ای ارزان‌قیمت و کم‌هزینه برای حفاظت خودرو است.
  • باز کردن یک قفل پدال خوب نسبت به قفل فرمان سخت‌تر است زیرا به خاطر محل پدال، دسترسی به قفل آن، سخت‌تر از قفل فرمان است.
  • استفاده از قفل پدال نیز به آموزش خاصی نیاز ندارد و طرز استفاده از آن آسان است.
  • این وسیله قابل‌حمل است و قابلیت استفاده در مدل های مختلف خودرو را دارد.

اما از جمله معایب قفل پدال این است که قفل پدال، مانند قفل فرمان بازدارندگی بصری ندارد و سارق بعد از دسترسی به داخل ماشین با قفل پدال مواجه می‌شود. نصب قفل پدال به راحتی قفل فرمان نیست و راننده برای وصل قفل پدال باید خم شود که احتمالا این حالت برای فرد، ناخوشایند باشد و یا به خاطر سختی نصب در توقف‌های کوتاه‌مدت مانند مراجعه به سوپر مارکت ترجیح دهد قفل پدال را نصب کند که متاسفانه اکثر سرقت‌ها نیز در این مواقع رخ می‌دهد.

 بیشتر بخوانید: نحوه بستن قفل پدال

تا حالا شاید یک دورنما برای شما درباره قفل فرمان و قفل پدال به وجود آمده باشد اما هنوز هم زود است که تصمیم بگیرید قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

مقایسه کنید آیا  قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

گاهی وقت‌ها قابل‌رویت بون وسایل ضد سرقت در پیشگیری از سرقت موثرتر از خود وسیله است. همان‌طور‌که گفته شد، قفل فرمان چون قابل‌رویت است از لحاظ بصری قدرت بیشتری برای مهار سارق دارد. گاها اتفاق افتاده‌است که سارق بعد از آسیب به خودرو و شکستن درب اتومبیل متوجه قفل پدال شده است که در این حالت حتی اگر خودرو از سرقت حفظ شود اما درب و یا شیشه‌های آن آسیب می‌بیند.

مقایسه کنید آیا  قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال

باز کردن یک قفل پدال خوب نسبت به قفل فرمان سخت‌تر است زیرا به خاطر محل پدال، دسترسی به قفل آن سخت‌تر از قفل فرمان است در واقع سارق برای باز کردن یا شکستن قفل پدال باید وقت بیشتری صرف کند و این موضوع کار او را سخت‌تر می‌کند. بعضاً توصیه می‌شود برای ایجاد امنیت بهتر هم از قفل فرمان و هم از قفل پدال استفاده شود. برخی از افراد نیز بستن قفل پدال و اتصال آن به فرمان را توصیه می‌کنند، به این منظور قفل‌هایی تولید شده‌است که ترکیبی عمل می‌کنند و به وسیله آنها پدال و فرمان به‌هم متصل می‌شوند و در نتیجه ضریب امنیت تا حد زیادی بالاتر می‌رود. در واقع به طور صددرصد نمی‌توان گفت که قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال چون هر یک مزایا و معایبی دارند و در حالت کلی برای ایجاد امنیت بیشتر استفاده از هر دو بهتر است.

خرید قفل فرمان    خرید قفل پدال

سخن آخر

با تمام مزایا و معایبی که برای قفل فرمان و قفل پدال شمردیم لازم است بدانید، هیچ یک از سیستم‌های امنیتی که برای جلوگیری از سرقت وجود دارند ایمنی صد درصدی به وجود نمی‌آورند و بهتر است تا جایی‌که می‌توانید جانب احتیاط را رعایت کنید. هنگام پیاده شدن از خودرو تمام درب‌ها را چک کنید و کیف و وسایل قیمتی را داخل ماشین جا نگذارید. حتی اگر کیف شما پول یا وسیله ارزشمند نداشته باشد باعث وسوسه سارق برای دزدی خواهد شد. در حالت کلی رعایت این نکات کوچک و آسان می‌تواند وسیله شما را از دزدی حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *